Използвайки този сайт, вие се съгласявате с Декларация за поверителност и Условия за ползване.
Приеми
БунтБунт
  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт
  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
  • News
Tърси
  • Начало
  • Реклама
  • Свържете се с нас
© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg
Прочетени: Великобритания национализира железниците
Сподели
Съобщение Покажи повече
Последни новини
Гергана Стоянова: В любовта трябва да си щастлив, наранят ли те – бягай!
юни 15, 2025
Живачна бомба заплашва да убие милиони хора
юни 15, 2025
Тома Биков от ГЕРБ-СДС разкри трябва ли да се смени Митов като шеф на МВР
юни 15, 2025
Денят е свързан е със справедливостта и въздаянието на миналите грехове
юни 15, 2025
Премахват бунгалата и караваните край язовир „Огоста”
юни 15, 2025
Aa
БунтБунт
Aa
Tърси
  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт
  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
Последвай ни
  • Начало
  • Реклама
  • Свържете се с нас
© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg
Бунт > Blog > Други > Общество > Великобритания национализира железниците
Общество

Великобритания национализира железниците

bunt
bunt ноември 24, 2024
Сподели
5 мин. прочетено
Сподели

След десетилетия на управление от частни компании железниците във Великобритания се връщат под държавен контрол. Законът за поетапно ренационализиране на железниците във Великобритания беше одобрен от британския парламент в сряда вечерта, съобщава Франс прес. Законът получи зелена светлина от Камарата на лордовете, горната камара на британския парламент, като следващата стъпка е обнародването му от краля.

Реформата ще върне частните оператори в държавно владение, когато договорите им изтекат или по-рано, в случай на лошо управление, след което ще бъдат обединени в организация, наречена „Великите британски железници“, предвижда законът.

Това, според лейбъристкото правителството, ще избегне плащането на компенсации на настоящите оператори, чиито договори ще изтекат до 2027 г.

Приватизацията на железопътния сектор във Великобритания бе част от либералната политика на Маргарет Тачър през 80-те години на миналия век, която бе продължена от нейния наследник Джон Мейджър, когато той дойде на власт през 1992 г., с призива, че железниците заемат централно място в неговата програма, информира БТА.

Обещанието тогава бе за по-добро обслужване, повече инвестиции, по-малко разходи за държавата. Въпреки това тази идея бе непопулярна сред синдикатите, опозицията, някои консерватори и населението, като седем от десет британци бяха негативно настроени към приватизацията на железниците.

Инфраструктурата и оборудването обаче остаряваше и държавният жп оператор „Бритиш рейл“ (British Rail) се намираше в дефицит от години.

„Под обществен контрол е много трудно да се направят промени“, казва доц. Таку Фуджияма от Факултета по инженерни науки в Университетския колеж в Лондон.

Вземащите решения могат да се поучат от успешната приватизация в Япония през 1987 г., което „създаде добър прецедент’, допълни той.

Законът за приватизацията беше приет, не без затруднения, през 1993 г. Първата линия беше предоставена на частен оператор през декември 1995 г., първите частни влакове се появиха през 1996 г., а пълната приватизация приключи през 1997 г.

Така монополът на „Бритиш рейл“ бе прекъснат и операторът бе обособен в различни компании за превоз на товари, поддръжка и отдаване под наем на подвижен състав.

Инфраструктурата – релсите, сигнализацията, тунелите, мостовете, железопътните прелези, бе поверена на новосъздадената компания „Рейлтрак“ (Railtrack), която пое контрола върху британската железопътна инфраструктура.

Тази приватизация включва предоставянето на лицензи за дейност срещу символична такса, понякога срещу една британска лира.

Новите собственици, които отдават под наем подвижния състав на частни компании, се задължават да инвестират в модернизиране на мрежата, в замяна на което правителството предлага субсидии.

Броят на пътниците първоначално се увеличи, както и инвестициите, но отмяната на пътувания и закъсненията бяха често срещани, както и фактът, че пътниците се оплакват от цените.

Някои билети вече са регулирани, но не всички, което нерядко води до поскъпване.

Дерайлирането, причинено от микропукнатини в релсите, причинило четири смъртни случая през 2000 г., беше първата голяма и груба грешка на частния оператор.

„Рейлтрак“, която изпитваше финансово затруднение, поиска държавни субсидии за подобряване на безопасността, но предизвика скандал, като раздаде част от тях на своите акционери.

През 2002 г. лейбъристкото правителство на Тони Блеър пренасочи повечето от дейностите на „Рейлтрак“ към „Нетуърк Рейл (Network Rail), частна железопътна компания, без акционери и дивиденти, финансирана от държавата и концесионерите. Днес компанията официално се счита за публична.

През годините Великобритания национализира някои лошо управлявани компании, а страната продължава да отпуска средства – 11,9 милиарда лири между април 2022 г. и март 2023 г., или половината от приходите на британския железопътен транспорт.

Секторът беше подложен и на стачки през последните години под натиска на кризата в покупателната способност на населението.

„По определен начин секторът се придвижи към „интегриран модел“ през последните години с „все по-слаб“ марж от частни компании, посочва Таку Фуджияма.

„Ренационализацията не означава задължително пълна промяна“, добави той като допълни, че „пандемията от КОВИД разби статуквото в сектора, като търсенето на пътници намаля, което увеличи и трудностите“.

Две трети от британците одобряват ренационализацията. Според социологическо проучване на института „ЮГав“ (YouGov) в началото на септември, 77 на сто от хората смятат билетите за твърде скъпи, а 51 на сто се оплакват от закъснения.

Въпреки това 50 на сто оценяват качеството на влаковете, а 64 на сто са доволни от обхвата на дестинациите.

trud.bg

Може да харесате и

Живачна бомба заплашва да убие милиони хора

Премахват бунгалата и караваните край язовир „Огоста”

Тръмп показа военна мощ – парадът във Вашингтон на фона на протести и без ентусиазъм (ВИДЕО)

Никола Саркози беше лишен от ордена на Почетния легион след присъдата за корупция

10 прохладни бягства от летните жеги: Места в България, където да се разхладите

bunt ноември 24, 2024
Споделете тази статия
Facebook TwitterЕ-мейл Печат
Сподели
Какво мислиш?
Любов0
Щастлив0
Сънлив0
Тъжен0
Ядосан0
Предишна статия Хороскопът на Алена: Стрелците да не опитват да променят личния си живот, Козирозите се справят се с лекота с всичко
Следваща статия Зеленски: Искам да чуя предложенията на новия президент на САЩ относно плана за прекратяване на войната

Търси

Последни коментари

  • Анджи за Христо Иванов: Вървим към избори и поредния ялов парламент
  • Анонимен за Контузия отказа Гришо на „Уимбълдън“
  • ПОЖАРНИКАР "БУДА“-ла ☭ за ПРЕДИ ВОТА НА НЕДОВЕРИЕ: Христо Гаджев разби опорките на Просто Киро – премиерът-пътник се хвана като удавник за сламка за парите от Брюксел, но пак излъга за…
  • ПОЖАРНИКАР "БУДА“-ла ☭ за Шокиращ разказ на Евгений Михайлов как Бойко Рашков го е разпитвал за танковата касета на Петър Младенов. Ех, демократи, развявате Рашков като знаме на морала…
  • Възмутен за Съдът в Ихтиман осъди бивш общински съветник от Костенец, гърмял с “ТТ” по местен пастир

Може да харесате и

Общество

Живачна бомба заплашва да убие милиони хора

юни 15, 2025
Общество

Премахват бунгалата и караваните край язовир „Огоста”

юни 15, 2025
Общество

Тръмп показа военна мощ – парадът във Вашингтон на фона на протести и без ентусиазъм (ВИДЕО)

юни 15, 2025
Общество

Никола Саркози беше лишен от ордена на Почетния легион след присъдата за корупция

юни 15, 2025

Основни категории

  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт

Други категории

  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
юни 2025
П В С Ч П С Н
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« май    
БунтБунт
Последвай ни

© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg

  • Декларация за поверителност
  • Общи условия за ползване
  • Политика за бисквитките
  • Реклама
  • Свържете се с нас
<br />
<b>Warning</b>:  Undefined array key /home/buntbgwb/public_html/wp-content/themes/foxiz/templates/popup.php on line 164
" height="200" width="200">
Добре дошъл отново

Влез в своя профил

Забравена парола?