Служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков за пореден път увери, че пътният възел „Кресна“, началото на чието строителство той даде по-рано през месеца, по никакъв начин не предопределял трасето на магистрала „Струма“. Повтори, че целта на служебния кабинет е да се спаси оценката за въздействието върху околната среда (ОВОС), за да се спечели време, каквото и да е решението за трасето.
Въпросната ОВОС беше одобрена през 2017 г. по времето на третото правителство на Бойко Борисов и беше подписана от тогавашния министър на околната среда Нино Димов. В писмо от лятото на 2022 г. до Гроздан Караджов (тогава регионален министър в кабинета с премиер Кирил Петков), до което „Капитал“ има достъп, Европейската комисия (ЕК) обаче изрично напомня, че ОВОС, изготвена през 2017 г., има „сериозни слабости“.
Още през 2019 г., когато България оттегли кандидатурата си за финансиране на участъка, от официално писмо на ЕК до българските власти става известно, че трасето, одобрено с ОВОС през 2017 г., не е същото като това, за което България иска да получи пари от Брюксел.
„Поради тази причина службите на комисията все още очакват от българските власти преработена ОВОС и оценка за съвместимостта (ОС), включително техният задълбочен анализ на всички разумни алтернативи за лот 3.2“, посочва ЕК в писмото си от 2022 г., в което се подчертава, че трябва нова ОС, която има за цел да анализира доколко проектът е съвместим с целите и режимите на защитените зони.
Въпросната ОС е част от голямата процедура по ОВОС. Също така трябваше да се изготвят специфични цели за опазване на зоните по „Натура 2000“, по които в момента се прави „анализ“ от страна на Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Брюксел започна наказателна процедура срещу България, точно защото страната години наред не изпълняваше ангажиментите си по Директивата за местообитанията да изготви специфични цели за различните зони в страната.
Това означава, че твърдението на Шишков, че ако не е било издадено разрешение за строеж на пътен възел „Кресна“, щеше да бъде загубен ОВОС и магистрала „Струма“ щеше да се върне четири години назад, е безпочвено, коментира „Капитал“ и допълва, че трасето, за което България кандидатства за финансиране и за което са сключени договорите, не е това, за което е изготвен ОВОС, т. е. този спасен ОВОС е невалиден.
Шишков допълни пред БНТ, че до два месеца щяло да има яснота за това откъде ще премине „Струма“ в района на Креснеското дефиле, като това ще бъде определено от екологичните мерки.
Увери, че няма да се плаща аванс на строителните фирми, с които неотдавна Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) тихомълком подписа договори на стойност около 1.2 млрд. лв. за участъка през Кресненското дефиле, преди да стане ясно откъде ще мине трасето.
Във връзка с протестите на граждани в Кресна заради първата копка на доизграждането на пътния възел, Шишков заяви, че фокусът им бил изместен към опазването на бизнес интересите в района – по-конкретно на крайпътните заведения и рафтинг услугите.
„Задавате ли си въпроса всички тези заведения как са построени буквално в реката? Значи искаме да пазим природата, но едни ще я пазят повече, а други – по-малко. Част от тези строежи са незаконни и те имат притеснения за свързаността с техните обекти. И аз не мисля, че трябва да се съобразяваме с няколко незаконни ресторанта и с някаква дейност, която не е регулирана. ДНСК е правила проверка и понеже всички строежи там са в правомощията на общината, ние сме информирали кмета“, коментира Шишков.
Управлението на ГЕРБ прокарваше варианта на трасето на „Струма“, при който в южна посока платното е съществуващият път Е-79 (т.е. на практика не е магистрала), а в посока София се изгражда ново платно, минаващо източно от дефилето. Природозащитните организации и местните хора в Кресна настояват, че е необходимо цялата „Струма“ да се изнесе източно от дефилето.
Едно от големите притеснения на природозащитниците и бивши министри или зам.-министри на околната среда като Борислав Сандов и Тома Белев, беше, че стартът на строителството на пътен възел „Кресна“ предопределя варианта на трасето, който беше избран при управлението на ГЕРБ.
Oт една страна, министър Шишков твърди, че не е така. От друга страна обаче, в свое писмо от април 2018 г., до което „Капитал“ е получил достъп, от Брюксел изрично подчертават, че са изключили въпросния пътен възел от одобрените за финансиране лотове, за да не се предопределя вариант за пътя през дефилето, преди да са минали всички необходими процедури.
В другото си писмо от юли 2022 г. ЕК изрично припомня точно това – че при одобряването на другите отсечки от „Струма“ е изключвала всякакви елементи, които могат да предопределят варианта.
www.dnevnik.bg
Последни коментари