Австрийският параход „Радецки“ е бил построен през 1851 г. в Будапеща. На 29 май 1876 г. четата на Христо Ботев завладява парахода и го принуждава да спре на българския бряг при село Козлодуй, откъдето се насочва към Врачанския Балкан, за да се бие за свободата на България.
През 1966 г. е построено точно копие на легендарния параход, със средства, събрани от 1 млн. и 200 хил. български деца. От 1982 г. „Радецки“ има статут на национален музей и се намира на вечния пристан в град Козлодуй.
В интервюто си за „Нашият ден“ д-р Михаил Симов от Националния исторически музей, автор на книгата „Безмълвен свидетел на героична история – корабът Радецки в миналото и днес“, разказва за причините да се превземе именно този кораб. Той посочва, че решението не е било взето поради “леснината“ на задачата, а по-скоро с цел да се привлече вниманието и да се предизвика международен отзвук.
Според него единственият начин да се прехвърлят всички четници през река Дунав е чрез такъв кораб. Това носи и значителни рискове. След като слязат на брега, капитанът на парахода ще уведоми османските власти, и те ще ги започнат преследване.
Ботев обаче разчита на отзвука, който ще предизвика в Европа превземането на един кораб, принадлежащ на силна европейска държава. Този ефект наистина се постига, като европейската преса публикува много материали, които отразяват събитието и насочват вниманието към произхода на Балканите.
bnr.bg
Последни коментари