Маршрутът на ЖП линията София-Варна, един от най-значителните инфраструктурни проекти отпреди век, е щял да бъде определен чрез игра на карти. Това разкритие изплува от книгата „40 години организиран бридж в Попово и 100 години бридж„.

Неин автор е Димитър Капитански, страстен бриджор и двигател на местната организация.

В изграждането на ЖП линията в региона на Попово виждат бъдещето си, срещу тях обаче застава интересът на всесилния министър-председател Стефан Стамболов, който иска тренът да минава през Осман Пазар (дн. Омуртаг), Тузлука и Златарица заради неговите имения.
Будни поповчани, начело с мировия съдия Хрисанда Попов, събират пари и искат „да откупят“ преминаването.
Отиват при Стамболов, а той хитро предлага да заложат парите срещу него в … игра на карти „и ако така е писано, после ще видим какво правим„, посочва авторът на книгата Димитър Капитански.

Всеизвестно е, че Стамболов е страстен картоиграч и не се отказва, докато не победи. Затова поповчани отказват и започват кореспонденция с властта и търсят лобисти.
През 1895 година Стамболов е посечен насред София, а поповчани са се свързали с Михаил Маджаров. Той става министър в правителството на Константин Стоилов, а тренът минава през Попово в 1899 година. Маджаров пък закономерно става и почетен гражданин.

Това, че съдбините на една държава се решават от картоиграчи не е нещо случайно. Всъщност добри играчи на бридж са много велики исторически личности като Сталин, Айзенхауер и Чърчил, коментира Димитър Капитански.
Затова и той, заедно с бридж обществото, има идея – този вид игра на карти да бъде застъпена пилотно в няколко математически гимназии. Доводите са, че тя е по-развиваща от шаха и изучавайки я, младежите ще могат да се усъвършенстват.

А като се има предвид, че България има доста шампиони, това ще даде огромен тласък, смята Капитански и допълва, че се предвижда и издаване на енциклопедия на бриджа в страната.
https://dariknews.bg/
Последни коментари