Президентът на Автомобилната федерация на България Калоян Станчев се съгласи да отговори на въпросите на NOVSPORT. Поводът бе номинацията на бившия пилот Димитър Илиев за министър на младежта и спорта от страна на коалицията, класирана на второ място на последните парламентарни избори ПП/ДБ.
Кратка предистория
През април 2019 г. ММС отне лиценза на Българската федерация по автомобилен спорт /БФАС/, чиито предсетел бе Владимир Илиев – баща на сегашния кандидат за спортен министър Димитър Илиев. Всъщност Владимир Илиев загуби власта в автомобилния спорт няколко години по-рано, когато над 70% от клубовете членове на БФАС застанаха зад новият председател Калоян Станчев. С различни юридически похвати ръководството на БФАС продължи да управлява, но вкара федерацията в задънена улица, както и забърка редица скандали с международната автомобилна федерация ФИА. Стигна се до там, че БФАС трябваше да връща пари не само на ММС, но и на ФИА заради нецелесъобразно разходване на средства. Още повече, БФАС не успя да възвърне международния имидж на едно от най-старите ралита в Европа – Рали България. Независимо от усилията на ММС и тогавашният министър Красен Кралев, който два пъти покани и проведе среща с представители на Европейският рали шампионат и Евроспорт, БФАС с председател Владимир Илиев – баща на сегашният кандидат министър Димитър Илиев не успя или не пожела да представи трасе за провеждането на Рали България, като част от Европейския рали шампионат IRC. Логично, след патовата ситуация, до която със своите действия доведоха автомобилния спорт с председател Владимир Илиев, Съюза на българските автомобилисти /СБА/ оттегли своето доверие към БФАС в международен план и съответно ММС отне лиценза им. Трабва да се подчертае, че ММС спечели всички дела заведени от БФАС срещу това отнемане. През това време ММС бе подложено на безпепецедентен натиск от страна на БФАС – протести, политически лобизъм, фалшиви новини и други.
– Г-н Станчев, като човек от автомобилния спорт как ще коментирате номинацията на Димитър Илиев за министър на младежта и спорта от страна на ПП/ДБ?
– Че номинацията е политическа, това е ясно. Още от самото начало на формирането на т.н. „протестни партии“ той се позиционира около Кирил Петков. Участва активно в кампаниите и дори бе водач на листа. Фактът е, че в пика на популярността на ПП „Продължаваме промяната“, той не можа да се пребори за депутатско място. В последствие бе съветник на премиера Петков и по-късно бе назначен за заместник-председател на Държавна агенция „Безопастност на движението по пътищата“, която напусна бързо. „Напуснах поста на заместник – председател на ДАБДП, защото с моето присъствие в агенцията не мога да дам приноса, който искам“, „Разбрах, че ставам част от едно огромно безхаберие“, това са негови думи пред медиите, когато напусна поста. „Корупцията е огромен проблем – купуват се книжки“, с което нападна бившият транспортен министър Събев, „Отчайващо е затова си подавам оставката. Мога да намеря 1000 други начини да си губя времето. Много се съмнявам някога да работя отново в държавната администрация“. Това са все думи на Димитър Илиев….Работата за полза роду не е губене на време! Когато си се съмнявал, че някога отново ще работиш в държавната администрация, защо искаш да я оглавиш? Това са въпроси, които трябва да зададете на г-н Илиев. Попитахте ме за моето мнение. Аз съм прям човек и обичам точните неща. За това ви цитирах негови изказвания. Моят коментар за неговата номинация е, че обществото не разбра, какво точно свърши г-н Илиев за времето прекарано във власта. Според мен той не се справи с гласуваното му доверие.
– Притежава ли необходимите качества и компетентност този човек, за да ръководи българския спорт?
– Димитър Илиев е 8-кратен рали шампион на България. Неговите пилотски умения не подлежат на съмнение, но в този случай не става въпрос да се управлява автомобил, а да се ръководи целият български спорт и то точно година преди Олимпийските игри в Париж. Името му, колкото и да е известно в българските среди на автомобилизма, толкова е и непознато за спортната общественост, свързана с другите спортове. Като преподавател в сектор „Автомобилен и мотоциклетен спорт“ в НСА има явно необходимите качества и компетентност, на това все още не е проличало в друга област извън автомобилния спорт. Автомобилният спорт е много специфичен и много различен от другите спортове.
– Доказал ли се е Димитър Илиев като като добър управленец след като прекрати кариерата си на състезател?
– Известно е, че г-н Димитър Илиев, освен преподавател е и основател заедно с баща си Владимир Илиев на школа за безопастно шофиране „Сейфти драйвинг академи“. Не ми е е известно г-н Илиев да е участвал в нещо друго, освен в случая, който засегнахме в първия ви въпрос. Не само аз, но и други колеги считаме, че задкулисно допринесе за проблемите, които сполетяха не само Автомобилната федерация на България, а и целият автомобилен спорт.
– Притеснявате ли се от реваншизъм от негова страна, след като съдът на всички инстанции се произнесе във ваша полза при споровете за лиценза на автомобилния спорт?
Автомобилната федерация на България не се притеснява от проверки, реваншизъм и всякакви опити да се съботира нашата дейност! Аз, като председател, а и колегите от Управителния съвет и различните комисии спазваме законите и провилата и за това над 70% от клубовете ни гласуваха доверие още преди години, когато хората около бащата на Димитър Илиев саботираха техния избор и започнаха проблемите и крамолите в нашия спорт. Това се потвърждава непрекъснато от българския съд, по водените дела. Ако трябва да се притеснявам от нещо то е, че отново ще се навреди на автомобилния спорт и ще се влезе в спиралата на безвремието, личните амбиции и нищоговоренето. Аз лично многократно съм подавал ръка в името на автомобилния спорт на малкото останали в опозиция клубове и колеги. Надявам се да разберат, че спортните клубове определят кой да ги ръководи. Ръководните длъжности в сдруженията не се присъждат по наследство и трябва всички ние заедно да развиваме спорта.
– Може ли да се твърди, че заради лични амбиции на Илиев през 2022 година на практика нямаше календар във вашия спорт?
– Както вече ви отговорих, аз съм точен и прям човек. За това отговорът ми е ДА. Ще спомена само и факти. Лично пред мен и тогавашният председател на Автомобилната федерация на България г-н Камен Михайлов, наш известен автомобилен пилот ни каза за негов разговор с Димитър Илиев, който в прав текст му е казал: „Продай си автомобила, тази година спорт няма да има!“ Това ние го обявихме и на пресконференция. Опровержение не последва, само коментар пред наши колеги, че г-н Илиев не е разбран правилно. Още малко факти. Още с назначаването на служебния министър Кузманов в Министерство на младежта и спорта е назначен Станислав Кънчев, който е от една и съща катедра в НСА – Технически и ледени спортове. В същата катедра е, но в сектор „Автомобилен и мотоциклетен спорт“ е и Димитър Илиев. Оставаме на страна, че Станислав Кънчев е известен с това, че воденият от него клуб по хокей НСА дължи по това време близо 50 000 лв. на търговското дружество на ММС „Академика 2011“ за ползването на Зимния дворец в София. Веднага след назначаването на Кънчев, ММС започва проверки и натиск срещу Автомобилната федерация на България /АФБ/ имаща лиценз за автомобилен спорт и печелеща всички дела срещу своят опонент БФАС. Назначен е и нов служител в дирекция Регионална координация и контрол, като приоритетно и само той се занимава с тези проверки. Факт е, че служителят преди години е бил уволнен от министерството. Същият докладва само на г-н Кънчев, заобикаляйки прекия си ръководител и описаните административни процедури в министерството. Ние сигнализирахме за тези нарушения Главният инспекторат на Министерски съвет и той се произнесе два пъти, но Кузманов не се е подчинил на техните препоръки. Служебният министър Кузманов спря дейността на Автомобилната федерация на България за срок от 6 месеца и с това и автомобилния спорт. Безпрецедентен акт в историята на българският спорт, който разбира се съдът отмени, много месеци по-късно. Щетите вече бяха на лице. Тази тенденция продължи и при министър Радостин Василев, който измисли нова правна логика и отне лиценза без правни аргументи от Автомобилната федерация на България и го върна на Българската федерация по автомобилен спорт. Разбира се, че съдът върна нещата в нормалната правна логика и Автомобилната федерация на България продължава да има в момента лиценз до произнасянето на съда по всички дела. По това време съветник на премиера Кирил Петков е именно Димитър Илиев, който по-късно, както знаем заема поста и заместник-председател на Държавна агенция „Безопастност на движението по пътищата“. Противно на логиката е когато имаш близък до теб експерт и да не се допиташ до него или той те е насочил в посоката, в която „трябва да се случат нещата“.
– Според вашите наблюдения как се развива сектор „Автомобилен и мотоциклетен спорт“ в НСА, където той е титулярен преподавател?
– Странно е, че автомобилният, мотоциклетния и картинг спорта са изключително популярни, но приема в НСА в тази специалност е изключително малък, под 10 броя студенти и не всяка година. В този сектор работят само Димитър Илиев и баща му Владимир Илиев! На нашите спортове са ни нужни повече специалисти с подобно образование, което вече е и изискване на ЗФВС.
– Има слухове, че базата на сектора в НСА е превърната в частен сервиз за състезателни автомобили, както и на частната Сейфти драйвинг академи. Дали това е вярно?
– Аз също съм ги чувал, но не съм компетентен да отговоря. За това може да попитате НСА.
–Как виждате развитието на автомобилния спорт, ако Димитър Илиев стане министър на спорта?
– Един министър трябва да е преди всичко ръководител на всички спортове, не само на неговият. Трябва да се е доказал управленец в тази област. Да има ясна и точна визия и позиция. Да е запознат с пролемите на всички спортове, не само „специалист“ по своя. Грешно е, когато някой спорт се радва, че „негов човек“ взима власта. Каузата да се развива спортът, като цяло трябва да е над личните ни интереси.
Последни коментари