В Народно събрание е внесен законопроект за изменение на Кодекса за застраховането, който застрашава финансовата стабилност на застрахователния пазар и може да доведе до грандиозни застрахователни измами. Предложените промени могат да доведат и до рязко покачване на цената на застраховка “Гражданска отговорност“.
В рамките на събитието браншовите организации, пряко ангажирани със системата “Зелена карта”, ще изложат своите аргументи за алтернативни текстове на внесения законопроект.
Своите предложения и аргументи ще представят:
– Асоциация на българските застрахователи
– Националното бюро на българските автомобилни застрахователи
– Национална асоциация за защита на застрахованите
– Камара на автомобилните превозвачи в България
– Европейски транспортен клъстер
Припомняме, че зам.-председателят на Съюза за стопанска инициатива Светлин Илиев алармира, че „Гражданската отговорност“ може да поскъпне заради законопроект, внесен в парламента.
„Ако този закон се приеме така, в условията на задаваща се икономическа криза, гражданската отговорност може да стигне 1000 лева за гражданите, а за превозвачите може да стигне и 10 000. Тук искам да дам още примери: В близкото минало са установени десетки случаи на фалшифицирани ПТП, случили се само на документи. Българското бюро е получило десетки декларации от чужди граждани, че не се участвали в описаните ПТП, за които се искат обезщетения.
С тази предложена промяна българската държава, вместо да се спре това източване, тя го стимулира. Коректно е да отбележа нещо много важно, че в периода, в които финансов министър бе Асен Василев, той е бил сезиран и се е ангажирал с темата. Както казва един от членовете на българското национално бюро на срещата с министъра: “След 13 години един финансов министър си е изяснил казуса на 30 мин.“ В присъствието на ръководството на Българското бюро министърът е наредил да бъде информиран ЕКОФИН (Икономическия и финансов съвет на Европа), че се източват пари по престъпна схема по зелена карта.
Трябва да отбележа, че сегашният министър е бил член на предишния екип, на които им е било разпоредено да извършат тези действия. Но сега министърът действа точно в противоположна посока. И тук възникват много въпроси, на които ще се дават много интересни отговори. Декларираните мотиви се разминават с реалните цели и прозират лобистки интереси граничещи с криминални“, заяви той пред ПИК.
“Представете си един камион да тръгне от Великобритания до Близкия изток, той трябва да мине много граници. Самият сертификат „Зелена карта“ се появява 1953 г. и целта е да се облекчат и стандартизират процедурите по покриването на щети“, започна Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Той уточни, че в системата „Зелена карта“, към настоящия момент членуват 48 държави.
„За съжаление, през годините, съществуват недобри практики, които фабрикуват фалшиви медицински документи, протоколи, въобще фабрикуват събития. Влизаме в една хипотеза, в която застрахователите ще бъдат източвани“, каза още той. И допълни, че предложенията за изменения, ще бъдат разглеждани утре в парламентарна комисия.
Тодоров още един път обясни, че с предложените промени, ще се източват застрахователните компании, а и освен това, те ще доведат до поскъпване на „Гражданската отговорност“ като цяло.
Стефан Софиянски от Асоциация на българските застрахователи обърна внимание, че през последните години, се наблюдавала недобросъвестност у кореспондентите на родните застрахователи, а това водило до многократни опити за застрахователни измами. Един от опитите за измама бил несъществуващо ПТП. Освен това се посочвал и български шофьор, който изобщо не е бил в страната. Софиянски посочи, че най-често измамите се правили от Италия. За тях били сезирани и компетентните органи у нас и на Ботуша.
„Или ще има фалит на застрахователи, или ще се качи цената на „Гражданската отговорност“, предупреди Софиянски какво ще се случи, ако предолжените промени минат и бъдат приети от Народното събрание.
По думите му, можело да се стигне и до скок от до 1000 лв. за полица, при средна от 250 лв. в момента. Затова и се обърна към медиите за помощ теди тестове да не бъдат приети, защото отгоре на всичкото, те били и дискриминационни.
„Ние сме категорично против подобна норма, която да залегне в българското законодателство. Не виждаме в мотивите нито една причина, за да бъдат въведени тези промени“, взе думата Нина Колчакова.
Тя предупреди, че ако тези текстове все пак бъдат приети, то международните групи от измамници ще се насочат приоритетно към България, защото такива текстове и изисквания, няма в нита една друга държава, която е част от системата „Зелена карта“.
Колчакова изрази учудването си, че тези промени били уж залегнали в изискванията да бъдем приети в преддверието на еврозоната – ИЕРЕМ 2. Такива изисквания обаче нямало в докладите, отсече тя.
От името на превозвачите с камиони също се възмутиха, защото и сега плащали най-скъпата „Гражданската отговорност“. В Италия ставали най-често измамите, обясни той. И даде пример – камион самокатастрофира в мантинелата, а след няколко месеца идвали документи, че бил смачкал чисто ново „Ауди ТТ“. Аналогични случаи имало още и във Франция, Германия и Гърция. Там обаче измамите не били толкова брутални, колкото в Италия.
Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи остро скочи на депутатите, като директно ги обвини, че се готвят да източат българските застрахователи, защото с предложенията, те трябвало да заплащат веднага предявената щета, без документи и възможност за обжалване.
Юристът Абаджиева, който също участваше в пресконференцията разясни, че това било прието на заседание на Министерския съвет на 12 декември т.г. Текстът на предложението бил от един член с четири алинеи. Наред с това ще премине по съкратена процедура между Коледа и Нова година.
„Не е ясно от какво е продиктувано това бързане. Мотивите са от половин страница, защо е това бързани и тази спешност?“, скочи Владимир Тодоров.
„Парите са парите на бюрото, това са парите на всички 16 застрахователи. И трябва да се плащат всички измами“, поясни Богоев, който е председател на УС на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи. Той изрази възмущението си, че това бюро е част от системата „Зелена карта“ от 1968 г.
„В Италия има 50 млн. автомобила. Те са в група „А“, те са от седемте страни, които имат право на вето. Насочили са се към нас, защото много български автомобили, се намират в Италия. Самите италианци бяха намерили начин да продават автомобили, да ги докарат с автовози, да ги регистрират у нас и после да ги върнат с автовози пак в Италия“, отговори Богоев на подвеждащ въпрос на една от медиите на кръга „Капитал“, чията журналистка се опита да защити въпросните промени.
pik.bg
Последни коментари