Община Варна ще може да разчисти от пясъчните наноси само входа на построеното през 2020 г. рибарско пристанище „Карантината“, без да може да осъществи мащабния си проект за драгиране на по-широк периметър от акваторията около него. Това показва нова публикация в сайта на местната администрация. Причината за променените планове е отрицателно становище на регионалното министерство по първия проект на местната администрация. Само година след като беше построено, заради лошо проектиране входът на пристанището на стойност 14 млн. лв. (без ДДС), а и част от кейовите му места бяха блокирани от пясъчен нанос.
„Благодарение“ на Българската академия на науките, която проектира пристанището, както и на математическите им модели, според които пристанището нямаше да бъде блокирано от пясъчни наноси, сега ние берем плодовете, каза Младен Иванов, директор на общинското предприятие „Паркинги и синя зона“ във Варна, което стопанисва пристанището. Оказа се точно обратното, въпреки че след края на строителните работи е имало приемателна комисия, която е гарантирала, че всичко е наред. Всички дефекти на пристанището станаха явни едва когато трябваше да бъде получено удостоверението за експлоатационната му годност.“
През ноември м.г. Община Варна публикува първи вариант на инвестиционното си намерение, според което предвиденото драгиране трябваше да възстанови в начално положение водната линия (между морето и брега – бел. авт.) такава, каквато е била преди изграждането на пристанището. В момента тя е отместена на близо 20 м навътре в морето заради пясъчните наноси, достигнали и входа на пристанището.
Министерството на регионалното развитие и благоустройството обаче не е приело този план и е разрешило единствено драгиране на входа на пристанището и дооборудване на кейовите места.
„Специалисти от Нидерландия ни посъветваха да построим брегоукрепващо съоръжение, за да спрем движението на пясъка, който блокира входа на пристанището, каза Младен Иванов. Но ако теоретично днес имаме готов проект за това, до издаването на строително разрешение ще минат поне две години, защото процедурата минава през три министерства. А ние нямаме шанс пристанището да заработи, ако не оправим входа сега, защото там човек в момента може да се разходи, вървейки по дъното.“
По тази причина според Иванов има два варианта за решаване на проблема. Единият е да се намери дългосрочно решение – вариантът с укрепващата стена към плажа на кв. „Аспарухово“, предложен от холандските експерти. Вторият – да се направи анализ за това колко би струвало драгирането на входа на пристанището всеки две години и тези пари да се предвидят в бюджета на Варна.
Публикуваното в края на януари ново инвестиционно предложение има за цел привеждането на рибарско пристанище „Карантината“ в съответствие с изискванията на наредбата за експлоатационна годност на портовете в България. Тези изисквания са свързани с осигуряване на дълбочина за безопасно газене в акваторията на пристанището, обезопасяване на елтаблата, разположени на понтоните на плаващия пирс, както и осигуряване на надеждна връзка за движение от брега към акостиралите плавателни съдове.
„Карантината“ се превърна в един от най-шумните провали на варненския кмет Иван Портних, след като разследване на „Дневник“ установи, че в завършения си вариант то ще може да покрие едва една трета от проектния си капацитет.
В началото на юли м.г. в отговор на зададени въпроси от транспортното министерство съобщиха, че според издаденото удостоверение за експлоатационна годност след откриване на рибарско пристанище „Карантината“ то ще може да приема едва 43 плавателни съда вместо 116, заложени в проекта за строителството му.
На практика това означаваше, че над 60% от капацитета на пристанището оставаше неизползваем заради липса на необходимото оборудване по кейовете му. На недооборудваните кейови места на пристанището липсваха т.нар. котви, които са задължителни за всеки подобен пристан, както и редица други специфични съоръжения, свързани с предназначението му. Освен това на по-голямата част от кейовите места нямаше колонки за снабдяване с вода, ток и интернет на пристаналите кораби.
Оказа се дори, че още при проектирането на пристанището са били пропуснати задължителните кнехтове – съоръжения за изтегляне и привързване на рибарски лодки.
Заложените по проект въжета не отговаряли на стандартите за якост и т.н., и т.н.
Колко точно ще струва поправянето на грешките при проектирането на рибарското пристанище „Карантината“ предстои да стане ясно след изготвяне на съответните технически проекти.
https://www.dnevnik.bg/
Последни коментари