Използвайки този сайт, вие се съгласявате с Декларация за поверителност и Условия за ползване.
Приеми
БунтБунт
  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт
  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
  • News
Tърси
  • Начало
  • Реклама
  • Свържете се с нас
© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg
Прочетени: МРРБ огласи кога ще бъде завършена магистрала „Хемус“
Сподели
Съобщение Покажи повече
Последни новини
Спряха състезателните права на Антъни Иванов
септември 27, 2023
Внимание, родители: Най-важното, което да знаете за електронните извинителни бележки за ученици
септември 27, 2023
Отличия от Общината за двама спасители в Морджа
септември 27, 2023
Хиляди онкоболни може да останат без животоспасяващи лекарства, алармират организации
септември 27, 2023
Божков отказва да плати паричната си гаранция: Вместо да ме наградят, те…
септември 27, 2023
Aa
БунтБунт
Aa
Tърси
  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт
  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
Последвай ни
  • Начало
  • Реклама
  • Свържете се с нас
© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg
Бунт > Blog > Други > Общество > МРРБ огласи кога ще бъде завършена магистрала „Хемус“
Общество

МРРБ огласи кога ще бъде завършена магистрала „Хемус“

bunt
bunt септември 12, 2023
Сподели
7 мин. прочетено
Сподели

Магистрала “Хемус”, която свързва София и Варна, ще бъде завършена най-рано след пет години, прогнозираха от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) в отговор на въпрос, пише “Труд”.

“Оптимистичната цел е АМ “Хемус” да бъде изградена през 2028-2029 г.”, обясниха от ведомството.

За да се случи това обаче, първо трябва да е ясно как ще бъдат узаконени инхаус договорите между официалния изпълнител на проекта за довършване на магистралата – държавната компания “Автомагистрали” ЕАД, и фирмите, които са сключили договори с нея за доставка на строителни материали и техника.

Затова министърът на регионалното развитие Андрей Цеков е подписал заповед за сформиране на работна комисия, която трябва да предложи варианти за решаване на казуса с инхаус договорите.

Срокът, в който комисията трябва да предложи варианти за решаване на въпроса, така че да продължи изграждането на магистралата, което е почти блокирано през последните две години, е до 30 септември, а “възможните решения ще бъдат оповестени публично през есента”, посочват от МРРБ.

Преди време министър Цеков обяви, че промените “не са особено сложни”, а през есента ще бъде възможно да продължи работата по аутобана.

Към момента темпът на изграждане в първите три лота на магистралата (лотове 1, 2 и 3), чието строителство е най-напреднало, се извършва с намалени темпове, признават от регионалното министерство, като причината е липсата на възлагане заради неизчистените въпроси относно инхаус договорите.

Общата дължина на лотовете 1, 2 и 3 е 53 километра, като трасето им започва от местността “Боаза” и завършва при връзката с второкласния път Плевен-Ловеч. Към момента участъкът на лот 1 с дължина 15,7 км, е изграден на 70 процента, а през февруари в отговор на въпроси от МРРБ ни увериха, че отсечката ще бъде готова до края на годината.

Към момента се очаква и трите лота да са завършени през 2024 г. Лот 2, който е с дължина от 19,1 км, е изграден на около 24 на сто, а участък 3 с дължина от 17,1 км е изграден на 49 на сто. Почти същото беше изпълнението по отсечките и през пролетта.

Изместват трасето на лот 7

Препроектират отсечките за по-голяма безопасност

Разделят лот 4 на части

За лотовете 4, 5 и 6 е необходимо извършване на препроектиране, тъй като одитът за пътна безопасност е показал, че техническият проект трябва да бъде променен.

Лот 4 от бъдещото трасе на магистрала “Хемус” ще бъде разделен на етапи, за да се ускори изграждането на отсечката, обясниха от МРРБ в отговор на въпроси.

Трасето е с дължина от 28,2 километра. На участъка е премахнато извършеното незаконно строителство от изпълнителя и е възстановено първоначалното състояние до ниво терен.

Общата дължина на лотовете 4, 5 и 6, които започват от пресичането с пътя Плевен-Ловеч и продължават до връзката с първокласния път Русе-Велико Търново, е 84,1 километра. От МРРБ обясниха, че за лотовете 4, 5 и 6 е необходимо извършване на препроектиране, тъй като одитът за пътна безопасност е показал, че техническият проект трябва да бъде променен.

Последните три участъка – 7, 8 и 9, са от пресичането с пътя Русе-Велико Търново до пътен възел “Буховци”. Общата дължина на тези лотове е близо 88 км.

“Поради преминаване на трасето на участък 7 през зони с геодинамични процеси, а на участък 8 през територията на ловно стопанство “Черни Лом”, складове с взривни материали и кариера за разработване на подземни богатства, е необходимо изместване на трасето.

Това ще доведе до нови екологични процедури и допълнително забавяне на стартирането на строителството”, обясниха от МРРБ.

На участък 9 извършват отчуждителни процедури, като се очаква издаване на разрешение за строеж в началото на 2024 г., допълниха от регионалното министерство.

Осъвременяват договорите заради инфлацията и забавянето

Цената на магистралата нараства с 600 млн. лв.

Строителните материали са поскъпнали двойно

Строителните материали от 2018 г. насам са поскъпнали двойно, нарастват разходите за наемане на строителна техника и за заплати.

С 600 млн. лв. по-скъпо ще струва доизграждането на магистрала “Хемус” заради споровете около инхаус договорите, спрени още по времето на служебния кабинет на Стефан Янев, когато министър на регионалното развитие беше Виолета Комитова.

Именно тя спря контрактите, които сега вероятно ще бъдат реализирани, но с оскъпяване в размер на около 25 на сто, което е близо 600 млн. лв. допълнително.

“Първоначалните предварителни анализи за размера на допълнително необходимите средства за довършване на строителството на АМ “Хемус” са направени на база на механизма по прилагане на формулата за индексация, която е част от “Методиката за изменение на цената на договор за обществена поръчка в резултат на инфлация”, приета през септември 2022 г., както и съобразно спецификата на договорните условия, като е отразено влиянието на инфлационните процеси върху икономическата обстановка в страната.

Очакваме работната група да направи точните разчети. Доплащането ще се индексира съгласно разработената методика”, отговориха на въпроси от строителното министерство.

От ведомството уточниха, че стойността на договора, по който доизграждат магистрала “Хемус” от местността “Боаза” до Велико Търново, е 1,911 млрд. лв. Размерът на платените аванси е 663 млн. лв. Стойността на договора за изграждане на участъка от АМ “Хемус” между Велико Търново и пътен възел “Буховци” е 1,380 млрд. лв. Платените по него аванси са на стойност 473 млн. лв.

Междувременно строителните материали от 2018 г. насам са поскъпнали двойно, а 55 на сто от себестойността на изграждането на един път зависи именно от цената на строителните материали.

Основните строителни материали, необходими за изпълнение на инфраструктурните проекти, са асфалтови смеси, бетонови смеси, армировъчна и строителна стомана, скални материали, при които е отчетено поскъпване.

Сред другите фактори, които имат значение за крайната цена, са транспортните разходи за доставка на материали, наем на техника и повишаването на разходите за труд вследствие на инфлацията.

novini.bg

Contents
Препроектират отсечките за по-голяма безопасностЦената на магистралата нараства с 600 млн. лв.

Може да харесате и

Внимание, родители: Най-важното, което да знаете за електронните извинителни бележки за ученици

Отличия от Общината за двама спасители в Морджа

Хиляди онкоболни може да останат без животоспасяващи лекарства, алармират организации

ВСС определели датите за изслушване на допуснатите за номинацията на седемте делегирани европейски прокурори

Българи във Великобритания правят учебно помагало по математика с примери от нашата история

bunt септември 12, 2023
Споделете тази статия
Facebook TwitterЕ-мейл Печат
Сподели
Какво мислиш?
Любов0
Щастлив0
Сънлив0
Тъжен0
Ядосан0
Предишна статия КТ „Подкрепа“ настоява за необлагаем минимум в размер на минималната работа заплата
Следваща статия Радостин Василев учредява партия седмица преди местните избори

Търси

Последни коментари

  • Анджи за Христо Иванов: Вървим към избори и поредния ялов парламент
  • Анонимен за Контузия отказа Гришо на „Уимбълдън“
  • ПОЖАРНИКАР "БУДА“-ла ☭ за ПРЕДИ ВОТА НА НЕДОВЕРИЕ: Христо Гаджев разби опорките на Просто Киро – премиерът-пътник се хвана като удавник за сламка за парите от Брюксел, но пак излъга за…
  • ПОЖАРНИКАР "БУДА“-ла ☭ за Шокиращ разказ на Евгений Михайлов как Бойко Рашков го е разпитвал за танковата касета на Петър Младенов. Ех, демократи, развявате Рашков като знаме на морала…
  • Възмутен за Съдът в Ихтиман осъди бивш общински съветник от Костенец, гърмял с “ТТ” по местен пастир

Може да харесате и

Общество

Внимание, родители: Най-важното, което да знаете за електронните извинителни бележки за ученици

септември 27, 2023
Общество

Отличия от Общината за двама спасители в Морджа

септември 27, 2023
Общество

Хиляди онкоболни може да останат без животоспасяващи лекарства, алармират организации

септември 27, 2023
Общество

ВСС определели датите за изслушване на допуснатите за номинацията на седемте делегирани европейски прокурори

септември 27, 2023

Основни категории

  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт

Други категории

  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
септември 2023
П В С Ч П С Н
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
« авг.    
БунтБунт
Последвай ни

© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg

  • Декларация за поверителност
  • Общи условия за ползване
  • Политика за бисквитките
  • Реклама
  • Свържете се с нас
Добре дошъл отново

Влез в своя профил

Забравена парола?