Двамата астронавти на НАСА, които летяха до Международната космическа станция през юни на борда на повредената капсула Starliner на „Боинг“ , ще трябва да се върнат на Земята с превозно средство на SpaceX в началото на следващата година, обявиха служители на НАСА в събота. Според аерокосмическата агенция на САЩ има проблеми със задвижващата система на Starliner е твърде рисковано да прибере първия си екипаж у дома, както бе планирано.
Ветераните Бъч Уилмор и Суни Уилямс – и двамата бивши военни тестови пилоти – станаха първият екипаж, който използва на Starliner на 5 юни. Когато бяха изстреляни към МКС, се очакваше да изпълнят осемдневна тестова мисия.
Но задвижващата система на Starliner претърпя поредица от проблеми през първите 24 часа от полета до МКС, което досега задържа астронавтите на станцията в продължение на 79 дни, а „Боинг“ се опитваше да изясни проблемите, припомня „Ройтерс“.
Представители на НАСА казаха на пресконференция в Хюстън, че Уилмор и Уилямс са в безопасност и са готови да останат още по-дълго. Те ще използват допълнителното си време, за да провеждат научни експерименти заедно с другите седем астронавти на станцията.
При рядко случващо се пренареждане на операциите на астронавтите на НАСА сега се очаква двамата астронавти да се завърнат през февруари 2025 г. с космически кораб Crew Dragon на SpaceX. Той трябва да бъде изстрелян следващия месец като част от рутинна мисия за ротация на астронавтите. Две от четирите места за астронавти на Crew Dragon ще останат празни за Уилмор и Уилямс.
Решението на агенцията да се обърне към най-големия космически конкурент на Boeing за прибирането на астронавтите е едно от най-значимите за НАСА от години. В „Боинг“ се надяваха, че тестовата мисия на Starliner ще компенсира изпитващата затруднения програма след години на проблеми с разработката и над 1.6 милиарда долара преразход на бюджет от 2016 г. насам. |
Пет от 28-те сопла а на Starliner се повредиха по време на полет и предизвикаха няколко изтичания на хелий, който се използва за херметизирането им. Корабът все пак успя да се скачи със станцията.
Сега НАСА каза, че Starliner ще се откачи от МКС без екипаж в „началото на септември“. Космическият кораб ще се опита да се върне на Земята автономно, като се откаже от основната тестова цел да има екипаж, който да присъства и да контролира завръщането на борда.
„Знам, че това не е решението, на което се надявахме, но сме готови да извършим необходимите действия, за да подкрепим решението на НАСА“, каза шефът на Starliner Марк Напи в имейл до служителите. „Фокусът остава преди всичко върху осигуряването на безопасността на екипажа и космическия кораб“, допълни той.
Ръководителят на космическите операции на НАСА Кен Бауърсокс каза, че на среща в събота сутринта в Хюстън служители на агенцията единодушно са гласували Crew Dragon да върне астронавтите у дома. От „Боинг“ също са гласували за Starliner, който според тях е безопасен. |
Нелсън каза пред репортери на пресконференция в Хюстън, че е обсъдил решението на агенцията с новия главен изпълнителен директор на компанията Кели Ортбърг и е убеден, че „Боинг“ ще продължи своята програма Starliner. Нелсън посочи, че е „100 процента“ сигурен, че космическият кораб ще лети с друг екипаж в бъдеще.
Starliner се провали на теста през 2019 г. за изстрелване до МКС без екипаж, но все пак успя в опита през 2022 г., където също срещна проблеми с тласкащото устройство. Неговата мисия през юни с първия екипаж беше необходима, преди НАСА да може да сертифицира капсулата за рутинни полети, но сега този процес става несигурен.
Продължителната мисия е струвала на „Боинг“ 125 милиона долара, показват документи на борсата. Компанията организира тестове и симулации на Земята, за да събере данни, които е използвала, за да се опита да убеди служители на НАСА, че Starliner е безопасен за връщане на екипажа у дома.
Но резултатите от това тестване повдигнаха още по-трудни инженерни въпроси и в крайна сметка не успяха да отговорят на притесненията на служителите на НАСА относно задвижването на Starliner и способността му да направи пътуване с екипаж на връщане, което е най-опасната и сложна част от тестовата мисия.
dnevnik.bg
Последни коментари