Всички потребители може да са губещи, заявяват от компанията
Заплашено е ритмичното производство
Обсъжданото в Народното събрание решение за предсрочен отказ от внос на руски нефт заплашва стабилността на работата на най-голямата рафинерия на Балканите “Лукойл Нефтохим Бургас” и създава рискове на пазара на горива в страната. Това пише в официална позиция на компанията, изпратена до медиите.
Решението на Европейската комисия за изключение от ембаргото за внос на руски петрол за България до края на 2024 г. отчете обективните логистични ограничения на пристанищата в страната да приемат нефт от други държави и взе под внимание, че рязката забрана на доставките може да нанесе сериозен удар върху енергийната сигурност и икономиката на България, се казва в позицията.
Чрез дадената отсрочка от забраната за внос на руски нефт, “Лукойл Нефтохим Бургас” предлага най-евтините горива в Европейския съюз, отбелязват от компанията. В същото време компанията разработи план за поетапно преминаване към алтернативни източници на суров петрол. Предложенията ни бяха представени в поставения от Министерството на енергетиката срок и съгласувани с всички правителства, които са били начело на държавата през този период, подчертават от “Лукойл Нефтохим Бургас”.
От компанията смятат, че планът гарантира замяна на суровия петрол преди изтичане на дерогацията, предоставена от ЕК; гарантира достъп до горива на приемлива цена за гражданите и бизнеса след смяна на суровината. Планът отговаря на българското и европейското законодателство.
Разтревожени сме от действията на депутати, които саботират неговата реализация, опитвайки се да отменят решения на Европейския съюз, посочват от “Лукойл Нефтохим Бургас”. Те обръщат внимание, че предлаганият 30-дневен срок за смяна на източника на суровина е нереален за изпълнение. “В такива условия не можем да гарантираме в пълна степен нормалната работа на предприятието, каквато има през последните 25 години. При тези обстоятелства, всички потребители на горива ще се окажат губещи”, заявяват от компанията.
В четвъртък депутатите приеха на първо четене законопроект за промяна на закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки срещу Русия. Промените предвиждат българското правителство да спре вноса на руски петрол до 30 дни след влизане в сила на новите текстове в закона. Срокът може да бъде удължен, ако Съветът по сигурност към Министерски съвет прецени, че не е достатъчен и предложи по-дълъг срок.
Държавните институции ще може да поемат контрола върху управлението на рафинерията в Бургас, предвиждат още промените в закона. Съветът по сигурност към Министерски съвет може да започне процедура за назначаване на особен търговски представител в рафинерията при установяване на обстоятелства, които застрашават националната сигурност, доставката на критични ресурси, нарушаване на конкуренцията в случай на монополно или господстващо положение, когато това нарушава националната сигурност, предвиждат промените в закона. Това означава, че ако рафинерията спре работа, може да бъде назначен особен търговски представител.
Явор Куюмджиев, енергиен експерт пред “Труд news”: Горивата ще поскъпнат с 50%
От предсрочното прекратяване на дерогацията за внос на руски петрол очаквам минимум три неща. Първо, очаквам веднага, с две-три седмици закъснение, увеличение на цената на всички горива. Причината е, че таванът, на който европейски страни могат да купуват руски петрол, е установен от Европейската комисия на 60 долара за барел, а пазарната цена на другия петрол е 94 долара за барел. Това означава, че горивата ще поскъпнат минимум с 50%.
Второто, което може да се случи, е застрашаване на нормалното производство, защото пренастройването на трафика на кораби, които пристигат, отнема време. Към момента рафинерията има график за пристигане на кораби по договори, които е сключила. Необходимо е сключването на нови договори с нови доставчици. Новите кораби ще трябва да бъдат по-малки, защото друг доставчик на петрол в Черно море няма, тоест корабите трябва да идват през Босфора. През Босфора минават по-малки танкери и те трябва да пристигат в рафинерията по-начесто. А времето за изчакване на Босфора е непредвидимо. Тоест вместо от един кораб рафинерията да получи например 500 хил. тона, ще трябва да дойдат пет кораба по 100 хил. тона и то неизвестно кога. Това застрашава нормалното, ритмично производство. Рафинерията, предполагам, има запаси от суров нефт. Но нямам идея колко време могат да издържат без ритмични доставки. Третото, което със сигурност ще се случи, е че процедура, която е започнала срещу собствениците на рафинерията, ще предизвика съдебни разправии. Собственикът е швейцарска фирма. А ние имаме договор с Швейцария за защита на инвестициите.
В Гърция цените са по-високи
Потреблението на бензин и дизел е 300 хил. тона на месец
Необходим е план за доставки
Не трябва да се допуска спиране на рафинерията в Бургас, защото ще има дефицит на горива, смятат хора от бранша.
Потреблението на автомобилни горива в България е средно 300-320 хил. тона на месец, казаха за “Труд news” хора от бранша. Но през август, когато хората пътуват повече, потреблението е по-голямо отколкото през януари и февруари.
Рафинерията в Бургас годишно произвежда около 6,5-7 млн. тона горива. От тях около 3,5-4 млн. тона е потреблението в страната, а останалите горива са за износ, като голяма част от тях са за Украйна. Затова хората от бранша на търговията с горива са категорични, че рафинерията трябва да работи, за да няма дефицит на пазара. В момента цените на горивата на едро в Гърция са с до 10 ст. за литър по-скъпи, отколкото при нас. Но при евентуално спиране на рафинерията предлагането на горива на пазара ще бъде намалено, което ще доведе до увеличение на цените. Освен това възможностите за доставка на горива с цистерни от Солун са ограничени, защото има определен капацитет за пълнене на цистерните. Затова хората от бранша се надяват да има план за доставка на неруско гориво, което да замени руския петрол след като вносът му бъде спрян.
trud.bg
Последни коментари