Двете нови преизчисления на пенсиите от 1 юли, които предлагат от БСП, ще вдигнат дефицита в Държавното обществено осигуряване до най-малко 11 млрд. лв. Тази промяна в Кодекса за социално подпомагане на социалистите се обсъди днес на тристранка, но тя за пореден път не срещна подкрепа от социалните партньори. Причините -липсва финансова обосновка и как тези промени ще се отразят дългосрочно на системата. Освен това поне половин милион пенсионери на минимални пенсии ще останат без увеличение, въпреки че само едната мярка би струвала над 1,32 млрд. лева.
Първото предложение е пенсиите, отпуснати до 24 декември 2021 г., да се преизчислят с тежестта на стажа от 1,35. Това те си представят да се случи още от 1 юли 2023 г.
Причината е, че през декември 2021 г. пенсиите бяха преизчислени с по-висока тежест за всяка година осигурителен стаж от 1,35. В началото на миналия октомври пък над 900 хил. пенсии бяха вдигнати с новото модифицирано швейцарско правило, което отчита ръста на осигурителния доход или инфлацията за всяка година, но със стара тежест за стаж. Така се оказа, че пенсии, отпуснати през различни години, отново са с различни коефициенти за осигурителния стаж – от 1 до 1,35.
Предложението ще важи за пенсиите, отпуснати до 24 декември 2021 г., защото от тази дата действа именно коефициент от 1,35 за всяка година.
В мотивите си социалистите пишат, че “така ще се възстанови равнопоставеността”. Това решение обаче бе взето от правителството на Кирил Петков, в което социален министър бе Георги Гьоков от БСП.
От 1 юли пък пенсиите да бъдат преизчислени с осигурителния доход за 2021 г., е другото предложение на социалистите. Този вариант не предлага увеличение за всички.
Сачева: Пенсии и заплати ще се плащат, но без бюджет се блокират градини, болници, училища
Вдигат на 176 лв. средно на месец парите за бедни
„Направеното предложение изисква допълнителни средства в размер на 1,32 млрд. лв. за преизчислението с коефициент на тежест 1,35. Освен това, в проекта за бюджет на ДОО за 2023 г. е предвидено увеличение на средствата във фонд “Пенсии“ с 3,5 млрд. лв. спрямо 2022 г. Ако се приеме това предложение, размерът на допълнителните средства ще се увеличи на 4,8 млрд. лв. спрямо 2022 г., а дефицита на фонд „Пенсии“ ще е не по-малко от 11 млрд. лв.“, пише в становището си БСК.
Те дават за пример, че през последните 10 г. дефицитът на ДОО се е увеличил два пъти – от 4,9 млрд. лв. за 2014 г. на 10,6 млрд. лв. за 2023 г. Изплатените средства от държавния бюджет за субсидии на ДОО за този период са около 60 млрд. лв. „Относителният дял на субсидията само за последните три години (2021, 2022 и 2023 г.) е 48% от субсидията за целия десетгодишен период. Изключително негативна тенденция! С подобно предложение необосновано се увеличава дефицитът в ДОО и особено във Фонд „Пенсии“ – около 60%, без да се отчита предложението в законопроекта за Бюджет за 2023 г.“, пишат още в становището. Те са категорични, че в законопроекта липсва обосновка за осигуряване на необходимия финансов ресурс за предвиденото увеличение на размера на пенсиите, съобразен с фискалните възможности на този етап.
Тези предложения са пагубни за осигурителната система. Ние считаме, че швейцарското правило е добро и класическо решение за вдигане на пенсиите. Аз имам сериозни опасения , че някоя подобна щуротия може да мине през парламента, каза Ася Гонева от КНСБ.
www.24chasa.bg
Последни коментари