Варненският кмет Иван Портних се опитва да прехвърли на Общинския съвет цялата отговорност за успеха или провала на поредния си опит да ремонтира фекалният канализационен колектор във Варненското езеро. През 2019-2020 г. тръбата, прекъсната заради фактическа злоупотреба с европейско финансиране, го замърси с над 3 млн. куб. м. силно токсични отпадни води.
Опитът на Портних става явен през текст на предложение, което той е изпратил до общинските съветници чрез председателя им в последния работен ден на миналата седмица. То обаче не е включено в дневния ред на нито едно от двете заседания на постоянната комисия „Собственост и стопанство вчера (7 август) и днес (8 август).
Това, което Портних иска от съветниците, е да вземат решение и да му възложат организирането на търг за обществена поръчка „в размер до 24.7 млн. лв. (с ДДС), като финансирането да бъде поискано като целеви средства от централния бюджет“.
В предложението си Портних е припомнил
Цялата история на бездействието
си в продължение на 9 месеца, след като на 20 август 2019 г. е бил уведомен от ВиК – Варна, за аварията, при която беше прекъснат колектора. През това време в езерото, а оттам и във Варненския залив всеки ден се изливаха по над 80.4 хил. куб. м фекални води. Те идваха от канализацията на градския кв. „Аспарухово“ и прилежащите му вилни зони, където живеят над 27 хил. домакинства. По тази причина Портних беше привлечен от прокуратурата като обвиняем по разследване на казуса.
Според искането на варненския кмет за ремонта имало изработен технически проект е било издадено разрешително за строеж още от 12 май 2020 г. В документите са запазени техническите характеристики на тръбопровода, според които той трябва да се намира на 21 метра под повърхността на езерото, или поне на 3 м под дъното му. „Осигурената механизация по договора, пише Портних, беше съобразена с това, че трасето е изкопавано на необходимата дълбочина по проекта, приключил с разрешително за ползване от 6 декември 2011 г.“.
Точно тази част от искането на Портних, изпратено до общинските съветници и председателя им Тодор Балабанов, обаче буди
Сериозни съмнения в искреността
му.
Разследване на „Дневник“ от януари 2021 г. показа, че още в средата на юли 2015 г. Портних е знаел, че канализационният тръбопровод, пресичащ Варненското езеро, е бил „бомба със закъснител“ за околната среда. Въпреки това не е предприел нищо, за да предотврати аварията, станала през лятото на 2019 г. За бездействието на Портних се разбра от отговорите на въпроси, изпратени от „Дневник“ до Държавна агенция „Морска администрация“. Всички подробности по този случай можете да прочетете в следващия линк:
Оттук нататък следват и
Други интересни и важни подробности
„През периода от 17 юли 2020 до 1 септември с.г., пише Портних в искането си до съветниците, бяха извършени драгажни работи по трасето на напорния тръбопровод по друг проект (става дума за удълбочаването на плавателните канали 1 и 2 в езерото. За него през серия от посредници държавата плати без търг над 430 млн. лв., по-голямата част от които на руската компания „Гидрострой“).
При работата по този проект Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ е уведомило Община Варна, че „по време на изпълнение на драгажните работи в зоната на авариралия тръбопровод са разкрити зони с геоложки условия, както изискват допълнително изследване и анализ, както и мобилизация и употреба на допълнителна специализирана драгажна техника“. Именно поради невъзможността да бъде достигната проектната дълбочина за полагане на тръбопровода под езерното дъно, драгажните дейности в участъка са били преустановени.
Това е поредно потвърждение, този път в документ, излязъл от кабинета на самия Иван Портних, че компанията, изпълнител на проекта за закопаване на тръбата под езерното дъно – гръцката „Sfelinos S.A., и подизпълнителят й – благоевградската „Струма имоти“, са имитирали дейност, използвайки
Напълно безполезната смукачка „Земснаряд Струма“
Единственото, което тя е свършила, е да покрие тръбопровода, оставен незащитен на дъното, с тънък слой тиня и пясък.
След като през 2021-2022 г. става ясно, че по трасето на канализационния колектор са разкрити зони с тежки геоложки условия, прокопаването на траншеята за тръбата е било спряно и тя отново е останала положена незащитена на езерното дъно. Заради направени проучвания и сондажи проектът е променен и предвидената дълбочина за полагане на тръбата е намалена от „най-малко“ до „не повече“ от 3 м.
Така се стига до 21 април т.г., когато администрацията на Иван Портних обявява пазарни консултации за установяване на евентуалната цена на новите подводни и подземни работи, които трябва да бъдат изпълнени. Но за тях е подадена само една екзотична оферта с индикатквна стойност в размер на 9.9 млн. евро без ДДС. Тя предвижда изкопаване на тунел под дъното по способа на хоризонталния сондаж и полагане на тръбата в него на дълбочина 15-18 метра под дъното на езерото.
Междувременно липсата на напредък по обезопасяването на фекалната тръба блокира и удълбочаването на плавателните канали в езерото.
Втори опит за провеждане на пазарни консултации е проведен на 24 юли т.г. 2023 г. В тях са получени три оферти:
- Държавното търговско дружество „Транспортно строителство и възстановяване“ предлага стойност от 30.4 млн. лв. без ДДС
- ДЗЗД „EC билд“ – близо 29 млн. лв. без ДДС
- а варненската „Строителен и технически флот“ – малко над 19.5 млн. лв. без ДДС.
Интересна подробност
тук е, че през 2019 г. „Транспортно строителство и възстановяване“ е първото дружество, което получава без търг 430 млн. лв. за удълбочаването на плавателните канали във Варненското езеро. Въпреки че това не е разрешено от договора, сключен с държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ заради липса на капацитет и техника, то наема все без обществена поръчка не друг, а ДЗЗД „EC билд“. Един от участниците в консорциума – компанията „ЕИС билдинг“, е регистриран представител на руската „Гидрострой“. Така калининградското дружество (отново без търг) е вкарано в играта
„През задната врата“
На база на трите подадени индикативни предложения в пазарните консултации сега Иван Портних иска от съветниците във Варна да му възложат да извърши ремонт на фекалната тръба в езерото на стойност „до 24 млн. лв. с ДДС, в това число строително-монтажни работи до 23.3 млн. лв., строителен надзор до 467 хил. лв. и авторски надзор в размер до 250 хил. лв.“.
Освен това Портних иска съветниците да разрешат ипредварително изпълнение на обществената поръчка, която предстои да възложи, след провеждане на търг. Аргументът за това е да не се пречи повече на приключването на проекта за удълбочаване на варненското пристанище, тъй като това щяло да има „значителния ефект за държавата и общината, който би могъл да се постигне с възможността за влизане на по високотонажни кораби във Варненското езеро“.
Този аргумент на Портних
не издържа и зад желанието му да прокара през Общинския съвет в града „предварително изпълнение“ вероятно стоят цели, съвсем различни от „значителния ефект за държавата и общината“.
В хода на свое разследване по двата случая – с тръбата и удълбочаването, през есента на 2021 г. и пролетта на 2022 г. „Дневник“ получи по Закона за достъп до обществена информация възможност да се запознае и с текста на споразумението, сключено между „Пристанищна инфраструктура“ и „Транспортно строителство и възстановяване“. В този документ изрично е записано, че удълбочаването на фарватера (корабния път, бел. авт) под Аспаруховия мост във Варна може да стане само след разработването на проект за укрепване на фундаментите му.
До този момент подобен проект не е виждал бял свят, което означава, че и „високотонажните кораби“, които Портних чака във Варненското езеро, все още са твърде далече зад хоризонта.
dnevnik.bg
Последни коментари