Годината е 2017. Едно 20-годишно момиче в България прави първите си стъпки като актриса и не подозира, че само след няколко години ще върви по червения килим на наградите „Оскар“ в красива дизайнерска рокля – като онези холивудски звезди, на които се възхищава. Момичето се казва Мария Бакалова и днес може да се похвали с най-успешната кариера на българска актриса, пише edna.bg.
Днес обаче няма да обръщаме поглед към Мария от 2023 г., а ще ви запознаем с Мария от 2017 г. и нейната първа главна роля. Филмът е български и се казва „Трансгресия“.
Всеки истински фен на актрисата трябва да го изгледа, защото именно там тя демонстрира за пръв път големия си потенциал пред камерата – преди световната слава, преди холивудските партита и агентите. Тя е просто Мария, която следва най-голямата си страст – киното.
Режисьорът на лентата Вал Тодоров снима драмата с Бакалова в главната роля, когато тя е все още студентка по актьорско майсторство в НАТФИЗ. Точно както съдбовната роля на Тутар от филма „Борат 2“, който ѝ донесе световна слава, така и първата главна роля на Бакалова в българска продукция се отличава с нестандартност и излизане извън нормата. И там е предизвикателна, но по различен начин. Изглежда именно скандалното и различното е билетът към успеха за Мария Бакалова.
Според създателите на филма, „Трансгресия“ е може би първият опит за кардинална нелинейност на разказа в българското игрално кино. „Структурно филмът напомня заглавия като „21 грама“ на Алехандро Гонсалес Иняриту, „2046“ на Уонг Карвай и „Мълхоланд Драйв“ на Дейвид Линч. От самото начало всяка сцена е свързана към следващата не хронологично и в причинно следствен ред, а чисто асоциативно, така както работи човешката памет. Асоциациите може да са зрителни, музикални или вербални, но винаги органично следват потока на съзнанието на главната героиня.“ – гласи описанието на лентата във Facebook страницата на „Трансгресия“.

Във филма Мария Бакалова влиза в образа на 18-годишната Яна, която, подведена от водещите, изповядва в телевизионно токшоу необичайната си любовна афера със застаряващия рок музикант Стоил. Скандалът е неизбежен – изповедта на Яна се приема като самопризнание в съда на обществено мнение. Необичайната двойка се оказва преследвана в буквален и преносен смисъл след шокиращите признания.
Филмът ни въвлича в дива вихрушка от спомените на Яна – щури купони, абитуриентски бал, рокерски мотосъбор, Джулая на морето, споделени татуировки и сексуално експериментиране. Сблъсква ни с живота на различни субкултури в България, за които знаем, но които надали сме анализирали в дълбочина. Създателите на „Трансгресия“ го определят като филм за връзките – „свободни и наложени, буквални и метафорични, словесни и музикални, истински и измислени, генетични, сексуални или просто сънувани.“
За участието си в провокативната, експериментална и силно табуизирана лента, Бакалова се записва на редовен кастинг и впечатлява режисьора и целия екип с необичайните си творчески и човешки качества, разказва Вал Тодоров пред БНР.
Това са качествата, които ѝ донасят и световното признание отвъд границите на България след това. Историята на талантливата ни актриса доказва, че носиш ли нещо рядко и специално в себе си и готов ли си да го покажеш, то рано или късно ще бъде разпознато и оценено.

Последни коментари