Около 700 полета ще бъдат отменени, което ще засегне близо 100 хиляди пътници, заради стачките на профсъюзите на Verdi, планирани за четвъртък и петък на летищата в Дюселдорф, Хамбург и Кьолн, изчисли летищната асоциация ADV в сряда.
Според Ралф Бейзел, ръководител на ADV, отново чрез стачки се злоупотребява с летищата. Досега през тази година повече от 900 хил. пътници вече бяха принудени да пренасрочат или дори да отменят полетите си поради стачките на Verdi.
Това не е проблем само в Германия. Затрудненията са отвъд стачките. И скоро няма да приключат.
Задава се лято, в което полетите може често да бъдат променяни или отменяни заради синдикални протести, се казва в анализ на „Ройтерс“. Прогнозата се позовава и на намаляващите туристически резервации за градове като Париж, въпреки че авиокомпаниите се опитват да избегнат повторение на миналогодишната бъркотия по летищата.
„Ситуацията бързо се влоши, тъй като Франция потъваше в кризата с пенсионната реформа. Летище „Шарл де Гол“ пострада както като дестинация, така и като разпределителен център“, каза Оливие Понти, вицепрезидент във фирмата за пътнически данни ForwardKeys.
- Във Франция, където авиодиспечерите стачкуваха през последните седмици, 62% от полетите са били навреме, в сравнение със 75% през 2022 г. и 76% през 2019 г. – последната „нормална“ година преди пандемията да спре международните пътувания, показват данни на Airhelp, компания за управление на искове по повод проблеми с полети.
- Билетите от Европа до летище „Шарл де Гол“ са намалели с 30% в сравнение с 2019 г. през седмицата 13-19 март, казват от ForwardKeys, въпреки че са само с 8% по-малко от Съединените щати.
- Около 33 300 полета бяха отменени тази година по време на Великден в сравнение със 7800 миналата година, докато 9 хил. полета бяха забавени с повече от три часа в сравнение с 6800 миналата година.
- Трансферите и планираните престои през летище „Шарл де Гол“ в Париж са намалели с около 75% в сравнение с нивата от 2019 г. до средата на март, според ForwardKeys.
- Операторът на парижките летища Aeroports de Paris изчисли в понеделник, че е загубил около 470 хил. пътници между януари и март само заради стачките.
Във Великобритания стачки по границите също предизвикаха смущения на летищата в цялата страна, като в Лондон са изправени пред най-големи закъснения, според AirHelp. Около 73% от полетите бяха навреме, в сравнение със 76% през 2022 г. и 81% през 2019 г. Имаше 33 700 отменени полета в сравнение с 26 600 миналата година, докато 10 800 полета, които съставляваха 1% от всички полети, бяха забавени с повече от три часа спрямо 9500 миналата година.
Продължаващите смущения от продължителни трудови спорове могат да доведат до ескалиране на разходите за авиокомпаниите, които са работили усилено за смекчаване на проблемите. Това накара някои изпълнителни директори да призоват Европейската комисия да се намеси.
Тазгодишната Великденска ваканция се разглежда като основен тест за способността на индустрията да се справи с наплива от пътници, след като беше добавен персонал – основен проблем през миналото лято. Но има безпокойство, че продължаващи месеци наред стачки (особено заради пенсионната реформа на президента Еманюел Макрон) могат да доведат до спад в туристическия трафик, който се очакваше да се възстанови това лято до нивата отпреди пандемията.
Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри каза миналия месец, че е „скандално“, че френските стачки са блокирали много полети над въздушното пространство на Франция, прекъсвайки услугите между различни страни, включително натоварения туристически пазар между Великобритания и Испания.
Според правилата за правата на пътниците в Европа, клиентите на авиокомпаниите, които се сблъскват с много часове закъснения, имат право на обезщетение. Това отдавна е болезнена тема за авиокомпаниите, които се борят с изключително ниски маржове и казват, че летищата и другите заинтересовани страни в този бизнес също трябва да плащат компенсации на потребителите, така че тежестта да не е изцяло върху авиопревозвачите.
Проблемът не е само в стачките.
Капацитетът на глобалните авиокомпании ще бъде по-нисък от очакваното тази година и ще остане ограничен най-рано до 2025 г., предупреди генералният директор на IATA Уили Уолш. Основната причина е забавяне на доставките на нови самолети и липса на резервни части.
„Не виждам нещо наистина да се подобрява или значително да се подобри вероятно поне до 2025 г. и може дори да отиде отвъд това“, каза Уолш пред „Ройтерс“ в кулоарите на конференция в Дъблин в сряда.
Авиокомпаниите, които се надяват да загърбят годините на пандемични ограничения, очакват търсенето на пътувания да се възстанови до нивата от 2019 г. и да ги надхвърли тази година, но липсата на самолети, които да отговорят на търсенето, може да попречи на растежа.
Според Уолш към февруари индустрията е достигнала 85% от капацитета си преди COVID-19, международните полети са на ниво 78%.
Boeing и Airbus са под натиск от проблемни месна във веригите за доставки и това води до забавяне на изпълнението на поръчки. Уолш каза, че шефовете на авиокомпаниите му споделяли, че няма достатъчно резервни части, особено за двигатели. „Това означава, че капацитетът ще бъде малко по-нисък от прогнозите на индустрията“, каза той, добавяйки, че очаква намалението за тази година да бъде в ниския едноцифрен диапазон.
- Миналата седмица Boeing обяви ново спиране на доставките на 737, а източници от индустрията казаха, че Airbus е започнала да уведомява авиокомпаниите за забавяния на доставките през 2024 г. на своята най-продавана фамилия самолети A320neo.
- Ryanair, най-голямата авиокомпания в Европа, предупреди в сряда, че ще намали графика си за юли, тъй като очаква около 10 самолета Boeing 737 MAX да бъдат отложени поради проблеми с производството.
Уолш каза, че не очаква хаос по летищата това лято – поне не заради липса на персонал. Миналата година недостигът на работна ръка и внезапният скок в търсенето след COVID-19 в Европа принудиха авиокомпаниите да отменят голям брой полети и да свият капацитета.
„Не мисля, че ще има бъркотия, защото смятам, че това, което виждаме сега, е, че авиокомпаниите коригират капацитета си достатъчно рано, за да не се изправят пред тези проблеми в последния момент“, каза той.
www.dnevnik.bg
Последни коментари