Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията разказа за схемата с трафик на мигранти.
Той посочи, че има много участници в една подобна схема.
„Има си конкуренция между каналджиите за „клиенти“. През последните години много се използват социални мрежи или приложения. Това между другото е сериозен проблем не само за нашите служби, за гранични полицаи, а и като цяло в страните около нас. Просто няма капацитет“, каза пред БНТ Безлов.
Експертът каза още, че има проблем не само с капацитета, но и с корупцията в полицейските служби.
Проблемът е в закона, относително леки наказания, даже и условни. Имате огромно количество чужди граждани, които участват. Даже, нали ако се опитаме да направим някаква оценка, вероятно особено лятото има повече чужди граждани, които работят като превозващи. Другият голям проблем е че дори и всъщност като го задържите… Ако този човек загуби товара си, задържат го някъде по магистралите, или да кажем по бургаско около границата. Това, което се случва с мигрантите, те биват изпратени в центровете за бежанци. От там, те са от отворен тип, те напускат в рамките на десетина дена и тази игра продължава“, каза Безлов.
По отношение на т.нар. „офиси“, в които трафикантите получават парите си, Безлов разказа, че това всъщност са магазинчета около т.нар. „Малък Бейрут“ около Женския пазар в столицата.
„До върха на схемата обикновено не се стига. България е по-ниско ниво. Има организатори, да ги наречем. Най-високите нива са извън страната и те обикновено са дори и извън страните, в които се извършват най-голямата част от операцията“.
„Най-трудно се реализира финансовата част. Много ограничени са случаите, в които се стига до парите“.
Причините според него се коренят в сложността на това и изискването за специални усилия и капацитет.
„Едно от нещата, които е най-важно да се случи е, да има промяна в европейската правна рамка“, каза Тихомир Безлов.
Тихомир Безлов разказа, че голяма част от „аматьорите“, които участват в схемата за трафик на мигранти, често имат проблем със заплащането на финала.
„Този пазар съществува и хората, които искат да участват успяват да стигнат до него и да направят пари там. Безспорно“, завърши Тихомир Безлов.
Той посочи разликите в понятията като „трафик“ и „контрабанда“. В случая с превозването на мигранти се касае именно за контрабанда – българската дума „каналджии“.
trud.bg
Последни коментари