Мандатът му изтича
Само след два месеца, на 20 май 2024 г., изтича официалният мандат на украинския президент Володимир Зеленски. На този ден през 2019 г. се състоя неговата инаугурация. Тогава младият държавен глава обеща да донесе мир на страната, меч за старите корумпирани елити и заяви, че ще се ограничи до един, но светъл мандат на управление.
Пет години по-късно ситуацията изглежда като злобна подигравка с плановете на Зеленски – страната се защитава в пълномащабна война, която води руският агресор, вътрешната политика се тресе от корупционни скандали, а самият украински лидер е обвинен в стремеж да узурпира властта. При военно положение не могат да се провеждат избори, което създава безпрецедентен проблем за украинската демокрация, когато държавният глава остава на поста си по-дълго от мандата си, макар и по основателни причини.
Легитимен или не
Съмненията относно легитимността на оставането на Зеленски на президентския пост след 20 май 2024 г. се дължат на неясните формулировки в украинското законодателство, пише Dir.bg. В Конституцията няма пряка забрана за провеждане на президентски избори в условията на военно положение (за разлика от парламентарните избори – вж. член 83 от Конституцията на Украйна). В член 108 се посочва, че президентът трябва да изпълнява правомощията си до избирането на следващия, но в друг член на Основния закон (103-ти) се установява петгодишен срок на президентските правомощия.
Украинските юристи отбелязват, че отсъствието на възможност за удължаване на правомощията на президента е било умишлено включено в Конституцията, за да се намали вероятността някой от гарантите да узурпира властта чрез въвеждане на военно положение.
В същото време законът за изборите изрично забранява провеждането на каквито и да било избори по време на военното положение. Те със сигурност няма да се проведат в Украйна преди 20 май – военното положение беше удължено до 13 май.
Представителите на властите в Киев твърдят, че след 20 май 2024 г. Зеленски става изпълняващ длъжността президент с пълни правомощия до следващите избори. Неговите опоненти обаче тълкуват законодателството по такъв начин, че по-правилно би било председателят на Върховната рада да стане действащ президент, тъй като именно той, според конституцията, поема президентските правомощия в случай, че президентът не може да изпълнява задълженията си.
В украинската история вече има прецеденти, при които председателят на Радата става действащ президент. Така беше разрешена кризата с легитимността през февруари 2014 г. след бягството на Виктор Янукович – тогавашният председател на Върховната рада Олександър Турчинов стана изпълняващ длъжността президент, който след това предаде върховната власт на новоизбрания президент Петро Порошенко.
Този вариант обаче явно не устройва Зеленски и президентската канцелария. А настоящият председател на Радата Руслан Стефанчук, който е от пропрезидентската партия „Слуга на народа“, не претендира за повишение. Той вече побърза официално да потвърди, че Зеленски ще изпълнява задълженията си до избирането на нов президент.
Друг е въпросът, че в самия парламент, който доскоро служеше като надежден ариегард на изпълнителната власт, протичат центробежни процеси. Лидерът на фракцията на „Слуга на народа“ Давид Арахамия заявява, че междуфракционният консенсус, който съществуваше в началото на пълномащабната война, се е разпаднал. Проправителственото мнозинство отдавна не представлява монолит, същият Арахамия съобщава, че 17 депутати от „Слуга на народа“ са подали заявления за отказ от мандатите си.
Следователно не е задължително Стефанчук да е председателят на Радата, който се кандидатира за поста на изпълняващ длъжността президент. Като се има предвид нарастващото разединение в редиците на „Слугите на народа“, опонентите на Зеленски в Радата могат да очакват преформатиране на парламентарното мнозинство след 20 май и събиране на ново. А това ще принуди Зеленски да предаде властта на новия председател, по аналогия със събитията от 2014 г.
Конституционният съд може да сложи край на спора за мандата на Зеленски. Но канцеларията на президента не бърза да изпрати съответното запитване там. Първо, самата поява на такова запитване може да се тълкува като потвърждение, че дори президентският екип не е сигурен в легитимността на своя лидер. И второ, Зеленски е в дългогодишен конфликт с повечето съдии от Конституционния съд.
Още през есента на 2020 г. Зеленски се опита да разпусне целия стар състав на Конституционния съд, тъй като той оспорваше новото антикорупционно законодателство. Това не успя, но президентът успя да уволни със скандал председателя на съда Олександър Тупицки.
Корените на този конфликт се крият във факта, че Конституционният съд е изключително консервативна институция, съдиите му се избират за девет години, а съставът им се определя от президента, парламента и Всеукраинския съдийски конгрес. Седем от сегашните 13 съдии бяха назначени още при президента Порошенко.
Така че този състав може да отговори на искането на Зеленски с такова решение, което само ще засили спекулациите около правомощията му. Ето защо украинският президент вече стартира процедура за подбор на кандидати за нови съдии в рамките на президентската квота. Изглежда, че президентският екип, въпреки целия измислен оптимизъм, се отнася към края на правомощията на своя патрон като към своеобразен „ден Х“, който трябва да бъде посрещнат във всеоръжие.
Заплахи и рискове за Зеленски
Опозицията, която се съживи през последните месеци, е най-активна по темата за изтичането на мандата на Зеленски. Разбира се, обвиненията в нелегитимност сами по себе си едва ли ще развълнуват украинското общество, но в комбинация със сериозни военни и социални проблеми те могат да изглеждат по-тежки.
Общественото мнение все още е по-скоро на страната на Зеленски – според февруарско проучване на КМИС 69% искат той да изпълнява длъжността си до края на военното положение, 15% са за провеждане на избори, а 10% са за прехвърляне на правомощията на председателя на Върховната рада. В същото време 53% са за това Зеленски да се кандидатира за втори мандат, въпреки че делът на тези хора постепенно намалява.
За основния опонент на Зеленски – бившия президент Петро Порошенко – въпросът за нелегитимността е удобен лост за разклащане на стабилността на правителството и принуждаването му да разпредели правомощията в рамките на широк коалиционен проект.
Оспорването на правомощията на действащия президент помага на национално-патриотичната част от опозицията да се окаже в удобна ситуация да се бори срещу „антиукраинската власт“ – много украинци традиционно са податливи на подобна агитация.
Бившите съратници на Зеленски също активно използват темата за края на президентските правомощия на Зеленски в своята реторика. Бившият председател на Радата Дмитрий Разумков смята, че правомощията на президента изтичат на 20 май 2024 г. и тогава те трябва да бъдат предадени на председателя на Върховната рада: „това не се харесва нито на Зеленски, нито на неговата канцелария, но законът си е закон. А един от бившите влиятелни депутати от фракцията „Слуга на народа“, Олександър Дубински (който в момента е разследван за държавна измяна), директно обвинява Зеленски в узурпиране на властта.
Историята за разклатената легитимност на Зеленски ще бъде широко използвана от и от кремълските пропагандисти и различни евангелисти на авторитаризма като Тъкър Карлсън. Схемата е ясна: президентът Путин беше преизбран с голям успех, а Зеленски отмени изборите в страната си. Фактът, че изборите в Русия са чиста измислица, е второстепенно съображение, което изисква допълнителни обяснения за аудитория, незапозната със ситуацията. Особено в Глобалния юг, където подобно съпоставяне вероятно ще бъде възприето с разбиране.
Тук често се ценят силата и увереността на лидера, за когото в трудна ситуация е по-добре да имитира избори и да покаже характер, отколкото да следва буквата на закона и да бъде обявен за слабак.
Основният проблем обаче е, че Зеленски и екипът му започват да реагират нервно и прекомерно на обвиненията в нелегитимност. След оставката на Залужни, която сериозно подкопа доверието в президента, Зеленски започна все по-активно да използва изтърканата и неубедителна реторика за „разклащане на лодката“.
Той отново говори за подготовката на „Майдан-3“ от руските служби за сигурност, като измества датата на размириците за пролетта на 2024 г., и намеква, че всеки опит за оспорване на легитимността му ще се разглежда като част от вражеския план за дестабилизация. Властите вече обсъждат практически отговори, които едва ли ще бъдат разбрани от повечето украинци, като например блокирането на Telegram в Украйна като източник на дезинформация.
Разбира се, трудно е да се твърди, че Кремъл ще използва аргумента за „нелегитимно украинско правителство“. Но този аргумент не е напускал агитпропа на Кремъл вече десет години – от самата победа на Майдана през февруари 2014 г., която Путин отдавна и последователно нарича „държавен преврат“. Ето защо говоренето на Зеленски за прокремълски заговори ще бъде възприето от украинското общество не толкова като разобличаване на вражеските интриги (какво ново има тук), колкото като опит за сплашване на критиците и опозицията. Тоест, те могат да заработят в обратна посока.
Като цяло ситуацията е изпълнена със зла ирония. Редовната смяна на властта беше едно от несъмнените постижения на украинската демокрация, което я отличаваше благоприятно от повечето други бивши съветски републики – най-вече Русия и Беларус. Ето защо не е изненадващо, че сега дори лек намек за заплаха за това постижение наелектризира както елитите, така и обществото в Украйна.
(от Dir.bg)
Последни коментари