Бум на опасни стоки менте по време на кризата

Горещо

„Броят на фалшивите продукти в интернет почти се удвоява всяка седмица по времена на кризата“, казва Николе Хофман.

Основателката на стартъпа Sentryc от Берлин, заедно с нейния съосновател Хендрик Шулер, са разработили специален софтуер, който автоматично открива плагиатство в интернет – според нейното собствено изявление с честота на познаване от над 94 процента.

От името на модни марки, производители на бижута и производители на строителни материали или инструменти тя претърсва най-важните интернет пазари за фалшиви продукти.

Правителствата в ЕС губят общо до 29,3 млрд. лева годишно поради наличието на пазара на фалшифицирани стоки чрез намалени преки и косвени данъци, както и поради неплатени вноски за социално осигуряване от страна на незаконни производители. Това показват данни от нов доклад, публикуван от Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (СЕСИС/EUIPO).

Българската държава губи най-малко 490 милиона лева годишно заради фалшифициране. На толкова се равняват икономическите и социални щети, причинени от фалшифицирани стоки, само в четири сектора у нас – фармацевтични продукти, козметика и продукти за лична хигиена, вино и спиртни напитки, както и играчки и игри.

Според данните през 2019 година страната ни е изгубила приходи в размер на 208 милиона лева от фалшифицирани фармацевтични продукти. За ЕС-28 тази сума възлиза на приблизително 12 милиарда лева.

При козметичните продукти за лична хигиена България е загубила 157 милиона лева заради фалшификати през миналата година, при вино и спиртни напитки – 80 милиона лева.

Относно играчките и игрите – загубите на страната ни от фалшиви стоки тук възлизат на 46 милиона лева, а за ЕС-28 – 2 милиарда лева.

Анализът на СЕСИС показва, че регистрираните опасни фалшифицирани стоки са били оценени като представляващи сериозен риск за потребителите. Повечето от тези стоки са предназначени за деца и са или детски играчки и изделия, или детско облекло.

Икономическите и социалните щети, причинени от фалшифицирането, лишават правителствата от приходи и могат да бъдат използвани в подкрепа на тежки престъпления като трафик на наркотици и изпиране на пари, се посочва още в доклада.

Освен това, според оценката на СЕСИС, поради фалшифициране всяка година в ЕС се губят до 37,1 млрд. лева от продажби в сектора на козметичните продукти и продуктите за лична хигиена, сектора на вината и спиртните напитки, фармацевтичния сектор и сектора на детските играчки и игрите.

Фалшифицираните стоки не се подлагат на същите строги проверки като оригиналните стоки, за да се гарантира, че са безопасни за консумация или употреба от хората.

Загубата от продажби на козметични продукти и продукти за лична хигиена са нараснали с повече от 5 млрд. лева от публикуването на последния подобен анализ от СЕСИС през 2019 г., което е най-голямото увеличение в проучваните сектори.

Приблизително 14,1 % от продажбите на козметични продукти и продукти за лична хигиена (18,7 млрд. лева) се губят годишно в ЕС поради наличието на фалшифицирани продукти. В България загубите от продажби възлизат на 23,5 %, или 157 милиона лева годишно, като увеличението от последната оценка е 49 милиона лева.

Изпълнителният директор на СЕСИС Кристиан Аршамбо заяви: „Фалшифицирането не е престъпление без жертви. Фалшивите продукти отнемат от продажбите на законния бизнес и лишават правителствата от крайно необходими приходи.

Те носят ясни рискове за здравето и безопасността на лицата, които ги използват. Както обаче показва съвместната ни работа с Европол, приходите от фалшифицирането могат да бъдат използвани също в подкрепа на тежката организирана престъпност.

За пълното преодоляване на този проблем са необходими съгласувани международни действия на всички равнища.“

/pariteni.bg/

0 Коментара

Напиши коментар

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password