Българите купували основни храни и на промоция в кризата

Други

Над 23% среден спад на броя на клиентите отчитат търговските вериги у нас в рамките на първите шест месеца на 2020 година.

Това показват данни от анкета на Сдружението за модерна търговия (СМТ), в която са взели участие 8 от големите вериги у нас, членове на СМТ – “Аванти”, Billa, Deichmann, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, “Фантастико” и “Хиполенд”, с пазарен дял от над 30% от ритейлърите в България.

Цифрите варират между 10% и 50%, в зависимост от различните вериги и различните периоди на кризата, предизвикана от коронавируса, показва още анкетата.

“Това понижение се дължи основно на стремежа на хората по-рядко да посещават обществени места и на въведените ограничения на броя на пазаруващите в магазините”, се отчита в анализа на данните.

В началото на кризата българите са пазарували основно продукти от първа необходимост на добри цени като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция.

В същото време повече хора са започнали да си правят списъци за покупките, за да останат по-малко време в магазините, като в същото време купят повече неща. В сектор “Направи си сам” хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.

При трите нехранителни вериги, които по време на карантината затвориха 36 от своите 59 магазина, понижението на броя на клиентите е средно с малко над 30%. Най-голямо понижение отчита “Дайхман” – 50%, заради затварянето на 19 от 21 обекта.

По време на извънредното положение, причинено от пандемията на новия коронавирус, оборотът на големите вериги в страната е спаднал средно с 11%.

При някои от хранителните вериги спадът на оборота по време на блокирането е бил минимален, а при други – между 5% и 10%. При същите в началото на извънредното положение, когато хората започнаха да се презапасяват със стоки, логично са били отчетени ръстове на оборотите, като впоследствие са регистрирани по-съществени спадове, главно в периода април-май.

Междувременно обаче изследването на СМТ констатира, че въпреки тежките моменти, повече от 20 000 служители са запазили работните си места.

“По-голямата част от тях са изпълнявали задълженията си така, както и преди пандемията, някои са ползвали част от платения си отпуск, а други са били на четири часов работен ден. Нито една от веригите не се е възползвала от възможността да изпрати хора в неплатен отпуск”, пишат от организацията.

Отбелязва се и че само две от веригите са се възползвали от държавната мярка 60/40 – “Mr. Bricolage” и “Deichmann”. Останалите 6 вериги не са кандидатствали за подкрепа и заявяват, че са предпочели да се справят сами с предизвикателствата на кризата.

Какво да очакваме след кризата – данните сочат, че търговските вериги в страната ще продължат да се развиват с адаптирани стратегии.

/pariteni.bg/

0 Коментара

    Напиши коментар

    Login

    Welcome! Login in to your account

    Remember me Lost your password?

    Lost Password