Софийски потайности: Любопитни факти за единственото трамвайно депо за нормално междурелсие

Други

Мнозина столичани и гости на София, когато чуят за трамвайните линии 20, 22 и 23, си казват просто “широкия трамвай”. Всъщност, това е съвършено грешно, тъй като, разстоянието между релсите е стандартното за Европа и е точно 1,4355 метра. Всички останали трамваи в София са на по-тясно междурелсие – едва 1,09 метра.

Нормалнорелсовото трасе в София се появява през 1987 година като част от концепция за скоростна трамвайна мрежа, която да свърже основните жилищни и индустриални зони. Първоначално, отсечката е от новопостроеното трамвайно депо “Искър” в района на промишлената зона до ТЕЦ Дружба, до квартал “Гео Милев”. През 90-те години, се изгражда трасе до Младежки театър, а от 1995 година, в движение е пусната и линията до регионалната автостанция “Изток” на бул. Ботевградско шосе.

Трамвайното депо, изградено заедно с новото трасе, е изцяло пригодено за нормално междурелсие, като първоначалния проект е предвиждал, то да има напълно автоматизирани стрелки с отопление против замръзване, а от Завода за автоматика и телемеханика – София, е доставена напълно комплектна маршрутно-релейна диспечерска централизация, аналогична на тези, използвани в големи ЖП гари със сложно коловозно развитие. Дали по финансови, или други причини, проектът не е реализиран, а стрелките са обикновени с ръчно завдвижване, каквито може да се видят по всички трамвайни трасета.

Депото обаче, получава нещо уникално и това е ограмният, видим от улицата светещ надпис “Трамвайно депо Искър”, който е запазен и до днес, макар, осветлението да не работи. Той е единствен по рода си за трамвайните депа на “Столичен електротранспорт” и през годините, когато е инсталиран(края на 80-те), целта е била да изпъкне модерното новопостроено трамвайно поделение. Има интересен факт обаче – ако искате да направите снимка на трамвай на фона на този надпис, то вие най-често ще снимате задната част на мотрисата, тъй като, огромните светещи букви са разположени на източния портал на сервизния център, а трамваите влизат винаги от Изток на Запад.

Все пак, при специални поводи и със сложна организация от страна на депото, мотриси могат да се ориентират и от Запад на Изток, какъвто е случая, показан на снимките, част от презентация на стратегия за модерна и качествена пътническа информация, която се реализира от специалисти под егидата на Заместник-кмета по транспорт на София.

/novini.bg/

0 Коментара

Напиши коментар

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password