Eксперт: Връщането в офиса ще е толкова трудно, колкото адаптирането към работа от разстояние

Други

Националният секретар на КНСБ и експерт по трудово право д-р Тодор Капитанов прогнозира, че ще има нова сериозна тема за дискусия – връщането на хората в обичайна работа среда. Както беше трудно да се премине от офис среда в режим на работа от разстояние, така ще е сложно и адаптирането наново в традиционна среда, защото работниците имат вече други навици, каза в интервю за БТА Тодор Капитанов.

Според последното проучване на Eurofound процентът на работещите от вкъщи в България вече е нараснал до 30 на сто, а през 2017 година е бил 3-5 на сто.

Пандемията ускори процесите, които се наблюдават от 10 години, каза Капитанов.

Завръщането в офиса ще има физиологични и психологически отражения. Хората отново ще трябва да пренареждат ежедневието си, да влизат в друг режим на работа с колегите. “Човек е много трудно да се научи на нещо, но е още по-трудно да се отучи от нещо”, обобщи Капитанов.

Анкети на фирмите показват, че 70 процента от служителите не искат да се връщат в офиса

Работодателите вече се чудят дали някога ще могат да върнат служителите в офиса, а някои от тях правят и ежемесечни анкети по темата. Резултатите от анкетите показват, че 70 процента от хората не искат да се връщат в офиса, като на този етап не е ясно дали отговорите са свързани само с пандемията и със страха от заразяване, или са резултат от новите навици, коментира експертът.

По думите на Капитанов хората свикнаха да работят от вкъщи, а мненията на работници и работодатели са, че работата не само не е пострадала, а в много случаи е и с по-добра ефективност. Липсват фактори като разсейване от колеги, посочи експертът.

Работодателите в началото подходиха предпазливо и с недоверие към служителите, смятаха, че те няма да вършат работата в срок и качествено, но още в първия месец след обявяването на извънредното положение някои прецениха, че няма да връщат своите служители в рамките на две години от обявяването на пандемията, защото работата не само че не страда, а е и по-добра, допълни експертът.

Трудовата злополука при работа от разстояние вече е регламентирана – паднеш ли вкъщи по време на хоум офис, това е трудова злополука

Въпреки предимствата на работата от разстояние, пандемията породи и въпроси за защитата на работещите от разстояние. Експертът по трудово право Тодор Капитанов е категоричен, че трудовата злополука при работа от разстояние е регламентирана в нашето законодателство и всеки инцидент, който се случва в дома, когато съчетаваш трудов и личен живот, се води трудова злополука. “В момента експертите спорят кое е трудова злополука, но моето лично професионално мнение е, че всичко, което се случва в дома, когато съчетаваш работа и професионален живот, се води трудова злополука, защото вашият дом е ваш офис. Ако паднете вкъщи, ако падне лампа на главата ви, това е трудова злополука”, каза Капитанов.

Той посочи, че като всяка трудова злополука, тази вкъщи също трябва да бъде установена от Главна инспекция по труда.

Според Капитанов работата от разстояние няма нужда от регламентация, тъй като вече съществува такава регулация в закона – правата и задълженията не са по-различни от тези, които трябва да се осъществяват, когато сме в нормална работна среда.

Разпределението на работното време, съчетаването на трудовия и семеен живот, както и здравословните и безопасни условия на труд, са въпросите, които пандемията постави с факта, че изведнъж изключително много хора започнаха да работят от вкъщи, каза експертът. По думите на д-р Тодор Капитанов в началото на пандемията предимно младите хора са били много ентусиазирани за работата от дома, но с течението на времето практиката е показала недостатъци, свързани най-вече с осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд, в които се включва и разпределението на работното време.

Работодателят е длъжен да осигури консумативите за работа от вкъщи, негова е и грижата за интернет, ергономичен стол, подходящо работно място в дома

Основен проблем при работата от разстояние е това, че някои от работниците нямат подходящи условия в дома си – светло и добре оборудвано помещение, възможност да си позволят няколко стаи, в които двамата родители да работят, а децата да учат дистанционно. Често става така, че цялото семейство трябва да изпълняват своите дейности в едно помещение, което не е оборудвано за целта, обясни Тодор Капитанов. Това поражда както трудови проблеми, така и семейни конфликти.

Работодателят е длъжен да осигури добро осветление, консумативи, ергономичен стол, подходящо работно място в дома, смята експертът. Ако нямаш електричество, ако ти спре интернет връзката и не можеш да си я платиш, възниква и въпросът, кой трябва да я плати . Много хора живеят на квартири – тавански помещения, мазета, което създава доста проблеми и работодателите трябва да реагират, допълни Тодор Капитанов.

Според него законодателството категорично казва, че работодателят трябва да осигури всички условия за работа във вкъщи, както го прави и в офиса – дава компютър, принтер, условия за телефонни разговори, подходящо бюро и осветление.

“Каквито са ангажиментите на работодателя в обичайна работна среда, абсолютно същите са и при работа от разстояние, както и правата на работещите не са по-различни, когато работят в нормален офис и хоум офис”, обобщи експертът.

Ако работодателят не осигури подходящото оборудване, хората трябва да подават сигнали до ГИТ, като инспекцията има правомощия да проверява, посочи Капитанов. Според него е добре е преди това да се направи разговор с работодателя, като работникът да каже какво му е необходимо за работа от разстояние. Ако работодателят не осигури нужното, ГИТ ще установи дали сигналът е правомерен и ще даде предписания при необходимост.

Работодателите трябва да направят подробен инстуктаж за работата от разстояние

Един от ангажиментите на работодателя е да направи подробен инструктаж за работата от разстояние, масово тази практика се пренебрегва и съответно хората забравят, че имат грижа да се пазят на работното място вкъщи, посочи Капитанов. Той даде добър пример с дружество във Варна, което още в началото на пандемията е направило своите политики за работа от разстояние – с отделен документ, обучение на персонала – кога започва работното време, кога приключва, какви са ангажиментите за спазване на работното време и здравословната среда, какво е осигурено от работодателя, дадени са и правила, които трябва да се спазват от работещите.

Всички трябва да преминават кратък курс за работа от разстояние, за да опазят здравето си, както и добрите си семейни взаимоотношения, защото дългото стоене, увеличеният работен ден отнема от вниманието към семейството, посочи експертът.

Работният дистанционен ден се удължава, много са случаите на нарушаване на разпоредбите за работното време

Работният дистанционен ден се удължава, много са случаите на нарушаване на разпоредбите за работното време, каза Тодор Капитанов. По думите му хората, когато работят в традиционна среда ползват регламентирани обедни почивки, почивки за по едно кафе, почивки, за да им отпочинат очите, докато вкъщи работещият трудно преценява разпределението на работното време и понякога работи до късно вечер. Обядва, пие кафе пред компютъра, съчетавайки го с работата, като така си удължава работното време, допълни експертът.

Трябва ли да ни спрат достъпа до служебните пощи след края на работния ден?

Малко са и фирмите, които осъществяват контрол след края на работния ден, каза Капитанов. В една от големите фирми в Германия от десет години вече има практика след края на работното време административно IT отделът да спира достъпа до служебните пощи. Такива форми на контрол върху работното време и почивката могат да се въведат и у нас, смята Тодор Капитанов.

Той допълни, че законодателството защитава работниците, но те трябва да си повишат правната култура и да знаят, че освен задължения, имат и права.

Трябва да подават сигнали до ГИТ. Могат и да се обръщат до синдикалните структури по места, а чрез мобилното приложение на КНСБ VOX КНСБ всеки може да подава сигнал.

Другият формат за осигуряване на по-големи защити е колективно трудово договаряне, чрез него на места е въведена четиридневна работна седмица

Другият формат за осигуряване на по-големи защити е колективното трудово договаряне . Има вече положителни примери за намаляване на работното време без нарушаване на заплащането, четиридневна работна седмица се прилага в някои фирми, дадена е и възможност на работниците да си тръгнат час или два по-рано, ако са свършили своите работни задължения.

Спестяваме от разходи за транспорт по време на хоум офис, но се увеличават битовите сметки

Според Тодор Капитанов при работа от вкъщи се спестяват разходите за транспорт на работника, но пък значително се увеличават битовите разходи за вода, отопление, електричество. Проблемът е, че на много места има замразяване на работните заплати, което рефлектира на домакинствата.

Световен проблем става кибер сигурността при работата от разстояние

Сериозно предизвикателство при работата от вкъщи става киберсигурността, посочи Тодор Капитанов.В много от случаите личните и служебните устройства не са достатъчно защитени чисто административно и служителите стават обект на кибер атаки, каза Капитанов.

По думите му появява се проблем, че се търси отговорност от човека, който евентуално не е опазил компютъра от хакерска атака. Целият ни живот в момента е през онлайн платформи, сайтове, платформи и т.н, посочи експертът и допълни, че работещите стават обект на такива атаки – събират се данни за банкови сметки, лични данни.

Всеки български гражданин може да се консултира безплатно за своите трудови права чрез нова платформа

Тодор Капитанов е създател на най-новата българска платформа за отговори на въпроси, свързани с правата на работното място – www.mywork.bg

От тази седмица всички български граждани могат да получат безплатна и проверена юридическа консултация за своите права и по болнични листове и отпуск поради болничен.

Само за три седмици след старта, в mywork.bg над 600 души са се възползвали от автоматизирана правна консултация – безплатна алтернатива на скъпите юридически консултации. В платформата гражданите намират решения на най-често срещаните проблеми на работещите, които на този етап по данни на платформата за въпросите на потребителите са следните: 27 на сто от потребителите се интересуват от въпроси, свързани с “Уволнение и/или напускане на работа”, 17 на сто от “Работа по време на COVID-19”, 15 на сто от “Обезщетения за безработица”, 14 на сто от “Бременност и майчинство” и 11 на сто от “Пенсиониране”.

По думите на Капитанов това е автоматизирана система, която отговаря на всеки индивидуален казус за по-малко от минута. Отговорите предварително са заложени.

Той посочи, че най-активни са хората между 18 и 35 години и тъй като те са най-динамични на пазара на труда, нямат проблем да напускат и сменят работа, най-често консултират въпроси с напускане и уволнен

/novini.bg/

0 Коментара

    Напиши коментар

    Login

    Welcome! Login in to your account

    Remember me Lost your password?

    Lost Password