Бойните ни самолети са на повече от 30 години

Други

Основният боен самолет на Военновъздушните ни сили – МиГ-29, е на повече от 30 години. През годините тези самолети имаха проблем с ремонта, осигуряването на резервни части и поддръжката.

През 2017 година се стигна дотам, че пилоти от авиобазата “Граф Игнатиево” отказаха да летят при лошо време.

Самолетите МиГ-29 са на повече от 30 години, 22 сме купили от СССР през 89-а година, в момента имаме 14, 8 от тях летят. През 2014 година стана ясно, че ресурсът на МиГ-29 изтича поради липса на ремонт и резервни части. До 2016 година бяха останали между 2 и 4 самолета, годни да летят. Самолетите са поддържани с практика, известна като “канибализъм” – части от нелетящи машини биват слагани на летящи.

Военният пилот майор Валентин Терзиев е отличен професионалист, категорични са неговите колеги

Нальотът на летците е крайно недостатъчен – три пъти по-малко от годишните стандарти, установени от НАТО. Животът на самолетите изтича, образно казано, докъм 2030 година. Има огромен спор в експертните среди. Едни, които твърдят, че МиГ-29 не са стари, но зле поддържани. Други, че е време да бъдат сменени с нова бойна платформа.

Нощни стрелби по падаща вертикално мишена не са новост за авиацията ни, обяснява бившият командир на авиобазата в Граф Игнатиево ген. Димитър Цветков пред БНТ.

“Ние стреляхме по парашутна мишена, която реално се явява неподвижна цел, тя пада вертикално. И скоростта на сближение е скоростта, с която лети изтребителят. Тя не е по-малка от 800 км. в час. И затова действията се отработват нееднократно. Правят се полети в стратосферата”, заяви о.з. ген. Димитър Цветков, бивш командир на авиобаза “Граф Игнатиево” пред националната телевизия.

Благодарение само на усилията на техниците, които все още крепят МиГ-29, те летят. “Всеки самолет си има техник. Последен, след като го прегледа, своя подпис слага и пилотът. И при завръщането от летателна задача дава оценка”, каза ген. Димитър Цветков.

Самолетите имат технологични системи от края на 70-те години. Липсва модерна навигационна система, което прави летенето в тъмната част на деня над море особено трудно.

“Ако е имало облаци и пилотът е летял под облаците, това е изключително сложна обстановка, изпълнявана с един доста стар от техническа и морална гледна точка самолет, който не разполага с модерни способности и не можем да изключим варианта пилотът да е изгубил ориентация”, допълни Тодор Тагарев, бивш министър на отбраната.

Ракетите, с които летят изтребителите, също са стари и би трябвало да бъдат изведени от въоръжение.

“Ние нямаме ракети – всичко е с изтекъл срок на годност. Много трябва да се внимава, защото ракетите са под самолетите. И те, ако не са в изправност, можем да загубим самолета, можем да загубим по-важното – пилота”, добави Валентин Радев, бивш заместник-министър на отбраната (2009-2013 година).

Премиерът Стефан Янев с последна информация за падналия МиГ-29 и изчезналия пилот

“Възможно е. Има и случай, в който ракетата се задейства, а не излиза от пусковото устройство. Понеже двигателят на ракетата е барутен, струята е доста голяма и прогаря крилото и може да доведе до това самолетът да стане неуправляем, имало е такива случаи”, коментира о.з. ген. Димитър Цветков, бивш командир на авиобаза “Граф Игнатиево”.

Два пъти – през 2015-а и 2018-а година държавата удължи ресурса на двигателите на изтребителите, но за няколко години. В момента летят 8 от 14 изтребителя.

“Самолет, който е на техническо равнище от 70-те години на 20 век, тоест това са 40 и повече години като технологии, макар той да е произведен към края на 80-те години, нищо в самолета не е усъвършенствано”, добави проф. Тодор Тагарев.

“Как да не са надеждни, има съвременно оборудване. МиГ-29 бил несигурен, оборудването му не позволявало, а Ф-16 бил много по-сигурен, значи Ф-16 има най-различни модификации, както и МиГ-29”, коментира о.з. ген. Димитър Цветков, бивш командир на авиобаза “Граф Игнатиево”.

Проблем от години за пилотите ни е и недостатъчният брой летателни часове, които те натрупват на година заради недобре поддържаната техника.

“Нормативът за подготовка, за деклариране на факта, че един пилот на изтребител или самолет е боеготов за изпълнение на най-различни задачи, е да прави по 180 часа годишно. Нашите пилоти правят в пъти по-малко нальот”, коментира проф. Тодор Тагарев.

Въпреки малкото летателни часове – по признанията на експерти – пилотите ни са отлично подготвени.

“Доколкото ми е известно, по машината не е имало технически неизправности, защото всяка една машина, преди да излети, има достатъчно обстоен преглед на състоянието ѝ”, отбеляза Красимир Каракачанов, бивши министър на отбраната.

Самолетите имат проблем и с остарелите радарни системи на земя, които насочват изтребителите ни. Преди покупката на Ф-16, блок 70, държавата проучва възможността да купи 3D радари за около 400 млн. лв. “Ние продължаваме да наливаме пари в стара техника и те просто изтичат. И МиГ-29, и Су-25, и танковете Т-72 – това са някакви безнадеждни ходове ние да удържим още малко положението, без да решим нито един проблем”, категоричен е проф. Тодор Тагарев.

“Те не са съвместими с нашите, казвам “нашите”, защото ние сме НАТО, с НАТО-вските самолети, това е проблем. Там има едни линкове, които са различни, те са руски, онези са НАТО-вски и, естествено, никога няма да бъдат дадени от едните на другите”, каза още Валентин Радев.

Държавата сключи договор за над 2 млрд. лв. със САЩ за 8 нови изтребителя Ф-16, първите от които се очакват през 2022 година. Това не е първият авиационен инцидент в армията. МиГ-29 се разби през 2012 година. Двамата пилоти успяват да катапултират. През 2003 година изтребител МиГ-21 от авиобазата “Граф Игнатиево” се разбива в района на Панагюрище. Капитанът загива. През 1999 година – МиГ-21 се разбива недалеч от Пловдив.

/novini.bg/

0 Коментара

    Напиши коментар

    Login

    Welcome! Login in to your account

    Remember me Lost your password?

    Lost Password