Екоминистърът: За да бъде довършена, “Струма” трябва да мине извън Кресненското дефиле

Политика

За да бъде довършена, магистрала “Струма” трябва да излезе извън Кресненското дефиле. Това коментира пред Нова телевизия министърът на околната среда Борислав Сандов. .

“Опитът на предходни правителства да изградят магистралата в тази част на дефилето възпира този процес, защото според европейските изисквания това е недопустимо”, каза министърът и добави, че извеждането на магистралата извън дефилето би улеснило завършването на проекта.

Според първоначалния план магистрала между София и Солун следваше да има за Олимпийските игри в Атина през 2004 г. В продължение на десетилетия обаче се водят спорове как да бъде проектиран най-сложният участък – в района на дефилето – като в годините е избирано между тунел, комбинация от тунели и виадукти или алтернативно трасе. Последно управлението на ГЕРБ беше решило в посока към Гърция движението да остане през дефилето, а към София да мине по склоновете на Пирин източно от него. Срещу варианта през дефилето обаче има сериозни възражения от страна на еколозите – проломът е малка територия – находище за биологични видове от различни групи – пеперуди, влечуги, птици и други, и местообитания , които са редки и приоритетни на европейско ниво.

Сандов каза, че за бъдещето на проекта се водят интензивни разговори между министерствата на околната среда и на регионалното развитие и благоустройството. “Има проектна процедура на оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС), надяваме се да стигнем бързо до решение”, добави той.

Министърът припомни, че ГЕРБ беше решила да строи най-сложния и проблемен участък с бюджетни средства, докато ако аутобанът мине извън дефилето и екологичните рискове бъдат избегнати, би могло да се ползва европейско финансиране . “ГЕРБ последно предложиха финансиране от страна на държавата, което би натоварило твърде гражданите, а имаме възможност за еврофинансиране, ако имаме добра ОВОС, каза Сандов.

Запитан дали предлаганият от него вариант няма да бъде по-скъп, министърът отговори, че трябва да се калкулират и ползи – местното население ще може да пътува през дефилето като по локален път, а биоразнообразието там, което е изключително богато, ще бъде запазено.

“Подпорната стена” на Алепу трябва да бъде рекултивирана

Т. нар. подпорна стена на морския бряг в местността Алепу в община Царево трябва да бъде не само съборена, но и рекултивирана, каза Сандов. Тази задача е възложена на регионалната екоинспекция.

В края на миналата година Върховният административен съд потвърди нищожността на разрешителното за cтpoитeлcтвoтo нa ĸypoртен комплекс в зaщитeнaтa мecтнocт, представян пред обществеността като “подпорна стена”, предотвратяваща свлачищен процес. Инвеститорът на “Алепу вилидж” обаче тогава каза, че няма да събори и ще търси правата си извън България.

Обектът беше споменат от Сандов като един от примерите за дейности, заради които новото строителство в 100 метровата зона около морския бряг трябва да бъде забранено. Заварените случаи ще бъдат прегледани един по един и тези с неизрядни документи ще трябва да бъдат спрени. Министърът направи уговорката, че ограниченията няма да засегнат случаите на заварено положение. “Имаме твърде много незаети легла и все по-малко места за природосъобразен туризъм. Добре е да имаме цялата палитра: не всеки иска да ходи на море в хотелска част”, каза той.

Друга негова идея е приватизирани в нарушение на конституцията дюни да бъдат изкупени от държавата и да станат отново част от плажната ивица. “Върви картирането на дюните. Някой е подкопал конституцията като е продавал българския плаж. Правим ревизия и ако се наложи, ще бъдат изкупувани обратно дюни”, каза Сандов.

Депозитна система за пластмасите бутилки

Друго намерение на министъра е инсталирането на удобни за потребителите места на машини, които да изкупуват празните пластмасови бутилки. Целта на депозитната система е да се постигне по-голям напредък при разделното събиране, а хората да получат стимул да ги връщат.

Това обаче означава, че ще се въведе продуктова такса за съдовете, предупреди той. Сега себестойността на една празна пластмасова бутилка е около 0.3 стотинки, а това не стимулира събирането и връщането им. “Това задръства регионалните депа за отпадъци, заради които имаме друг проблем – наказателни процедури”, каза министърът. В отговор на въпрос той посочи, че размерът на продуктовата такса ще се реши с преценка на това доколко би насърчил връщането на амбалажа.

На купувачите на е-автомобили ще се връща до 20% от стойността

В новия програмен период по оперативната програма “Околна среда” са предвидени около 30 млн. евро за насърчения за покупка на нови електромобили. Предвижда се персоналната помощ за всеки купувач в зависимост от марката да е около 6140 евро или около 20 на сто от стойността на автомобила, каза министърът. Помощи ще се дават обаче само на жителите на населени места с мръсен въздух, какъвто е например Пловдив.

В сегашния програмен период са предвидени 47 млн. лв., с които общински администрации, общини, училища, детски градини, които се отопляват с твърди горива или мазут, да преминат на друг тип гориво. Други 120 млн. лв. са за домакинствата в 20 общини с мръсен въздух, които да си подменят отоплителните уреди. “Качеството на въздуха е едно от първите неща, които трябва да променим”, подчерта Сандов.

dnevnik.bg

0 Коментара

Напиши коментар

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password