Използвайки този сайт, вие се съгласявате с Декларация за поверителност и Условия за ползване.
Приеми
БунтБунт
  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт
  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
Tърси
  • Начало
  • Реклама
  • Свържете се с нас
© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg
Прочетени: Инфлацията превърна потребителите в ловци на оферти
Сподели
Съобщение Покажи повече
Последни новини
Руски агент ли е журналистът Димитър Стоянов?
февруари 6, 2023
В Италия бе обявена тревога за цунами след земетресението в Турция
февруари 6, 2023
Проф. Михаил Константинов: Не очаквам технически проблеми на изборите
февруари 6, 2023
Кристалина Георгиева: Все още ще имаме високи лихвени проценти, защото инфлацията не се е изпарила
февруари 6, 2023
Братът на изчезналия Емил Боев: Продължаваме издирването
февруари 6, 2023
Aa
БунтБунт
Aa
Tърси
  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт
  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
Последвай ни
  • Начало
  • Реклама
  • Свържете се с нас
© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg
Бунт > Blog > Други > Общество > Инфлацията превърна потребителите в ловци на оферти
Общество

Инфлацията превърна потребителите в ловци на оферти

bunt
bunt септември 25, 2022
Сподели
8 мин. прочетено
Сподели

Ускоряващата се годишна инфлация принуди много хора да търсят убежище за обезценяващите се двуцифрено доходи или спестявания. 

Contents
Една трета кошница на промоцияПотребителите променят стратегиите сиПазарувам, където има промоция

Заради високата инфлация тази година в глобален мащаб експертите наблюдават стремеж на потребителите да купуват предимно на промоция основните храни и стоки за дома. Промоциите са част от политиката на веригите за такива продукти, но сега са особено следени от потребителите след като в някои страни, сред които и България, поскъпването на живота на годишна база се измерва с двуцифрени стойности.

Стремежът да се купува колкото може повече от нужните продукти, когато са в намаление, не може да напълни цялата потребителска кошница, разбира се. Но все пак тъкмо тези продукти съставляват немалка част от нея и това важи не само за пазаруването във физическите магазини, но и в онлайн, показва проверка на „Дневник“.

Една трета кошница на промоция

 

Промоционалните артикули съставляват над 1/3 от потребителската кошница, като по наши наблюдения клиентите са много по-внимателни при избора на продукти. Под влиянието на инфлацията и повишената несигурност потребителите проявяват все повече прагматизъм при планирането на дневния и седмичния си пазар, като най-често техният избор се спира на онези оферти, които едновременно са изгодни и отговарят на нуждите им, коментира пред „Дневник“ Вигинтас Шапокас, изп. директор на „Билла България“. Уверява, че стремежът на веригата е да предлага регулярно важни за клиентите продукти в широк кръг категории на промоционални цени.

За основните хранителни стоки, където разнообразието между продуктите е малко, определено има тенденция да се пазарува основно на промоция, коментира пред „Дневник“ Иван Александров, основател и изп. директор на онлайн магазина eBag. Подчертава, че продуктите на промоция са само част от микса на дневния или седмичен пазар.

„При бързооборотните стоки основен мотив за покупка е нуждата от даден продукт. Ситуацията със стоките на промоция в онлайн супермаркета е аналогична на тази във физическите магазини. Нуждата от конкретен продукт, който е на промоция и за който знаем от рекламата, не изчерпва пазаруването за деня. Клиентът цени повече големия избор на стоки, който му пести време и разходи да посещава други обекти“, смята той.

Оценката му е, че в сравнение с предходната година, когато инфлацията не бе набрала скорост, няма съществена промяна в общото съотношение на броя продукти, купувани на промоция от общата кошница.

В определени категории промоционалният дял е по-висок. Това са категории като колбаси, млечни и яйца, месо и риба, битова химия, козметика, бебешка грижа и домашни любимци. В последните месеци сме повишили броя на промоционалните продукти в категории домашни любимци и козметика в отговор на инфлационните процеси, допълва Александров.

 

Потребителите променят стратегиите си

 

Очаквано в резултат на двуцифрената инфлация от тази година потребители повече си правят сметката какво да купят и дали изобщо да го правят.

Шапокас отбелязва, че промяната в поведението е налице не само заради инфлацията, но и заради цялата несигурна икономическа обстановка. Има засилен интерес към основните групи хранителни и нехранителни стоки и преориентиране от брандове в по-високия ценови клас към по-нискостойностни продукти в рамките на същата продуктова категория, отбелязва мениджърът.

Посочва, че в отговор на тези тенденции веригата предлага все по-голямо разнообразие на собствени марки със съпоставимо качество и на значително по-ниски цени. По традиция собствените марки на веригите са по-евтини от конкурентните им на други компании. Клиентите стават все по-рационални при покупките, отбелязва и Иван Александров.

Пазаруването на хранителни стоки онлайн има своите очевидни удобства – персонализирани поръчки и доставка до входната врата, вместо шофиране, паркиране и чакане на опашки на касата. Тези ползи не се остойностяват, ако поръчката е над 100 лв., защото тогава доставката е безплатна. А още преди повишаването на инфлацията средната кошница пазар в eBag надхвърляше тази сума, анализира той.

Като промяна той отчита това, че клиентите на компанията започват все по-често да пазаруват онлайн по-големи разфасовки от любимите им продукти, което пести пари от по-ниската цена, но също така спестява разходи за гориво, усилие при транспортирането на торбите и съответно повече лично време за пазаруващите.

Пазарувам, където има промоция

 

Повечето потребители, които са клиенти на различни вериги, знаят, че в отделните седмици те пускат на промоции различни групи продукти и понякога ако не успеят за се възползват от по-евтиния прах за пране в един магазин, то скоро биха могли да го купят от друг.

Дали миграцията от магазин в магазин по критерия къде тази седмица има промоция е станала част от обичайното поведение?

Според Шапокас това може да се твърди до известна степен за определен тип потребители – силно ориентирани към промоциите и в същото време с висока лоялност към определени марки.

„В България около една четвърт от клиентите на хранителни стоки са т.н. ловци на оферти. Техният избор на локация за пазаруване е силно повлиян от това къде могат да намерят атрактивни промоции на желаните от тях стоки. Има миграция на клиенти от верига във верига и това е характерно за всички представители на ритейл бизнеса“, допълва той.


Отчита, че стремежът на веригата е така да планира промоцията на продукти, че да се осигурят „всичко необходимо“ на пазаруващите семейства за деня. Посочва, че има нарастващ интерес към картата за лоялност, която е използвана от над 1.4 милиона клиенти на веригата през последните 6 месеца.

От практиката на онлайн търговеца Иван Александров отбелязва това, че пазарният дял на компанията продължава да расте. Това за него означава, че подобна миграция към другите онлайн търговци, които се появиха и развиха от началото на пандемията, е по-скоро рядкост. „Към момента регистрираме ръст в оборотите от 50% спрямо миналата година, което ясно показва, че стратегията ни е правилна и клиентите са доволни от услугата“, посочва той.

Допълва, че промоциите са гъвкава категория, която се променя всяка седмица. Онлайн супермаркетите имат предимство и в това отношение пред физическите магазини. Ако даден продукт е на промоция онлайн, можеш да вземеш по-голяма количество, защото се доставя до вратата на дома, без да се налага носене и транспортиране, отбелязва Александров.

Според него посещението в магазин е заявка за пазар и води до редица компромиси в потребителското мислене. Дава пример с изчерпани количества на продукти в промоция, които потребителят установява на място и се налага да избере друг продукт от категорията. „Или: доматите не стават, но ги взимам, защото няма да ходя и до друг магазин“.

Докато в онлайн супермаркета разнообразието е много по-голямо, не се изисква обикаляне и се пести време. Задължени сме да доставяме само качествени продукти, за да няма върнати стоки поради рекламация. Този процент в eBag е под 1%, казва той.

Също отчита, че намаленията са важен компонент от мотивацията на пазаруващите, но в сегмента на онлайн търговията количеството на промоциите не е толкова важно, колкото качеството, разнообразието им и самата услуга по доставка.

dnevnik.bg

Може да харесате и

В Италия бе обявена тревога за цунами след земетресението в Турция

Кристалина Георгиева: Все още ще имаме високи лихвени проценти, защото инфлацията не се е изпарила

Братът на изчезналия Емил Боев: Продължаваме издирването

Часове чакане: Опашка пред БНБ за сребърна монета с лика на Найден Геров

Николай Вълканов: През 2022 г. инфлацията при храните у нас е била 26%

bunt септември 25, 2022
Споделете тази статия
Facebook TwitterЕ-мейл Печат
Сподели
Какво мислиш?
Любов0
Щастлив0
Сънлив0
Тъжен0
Ядосан0
Предишна статия Корнелия Нинова и Христо Иванов спряха реалната военна помощ за Украйна. Радев и Петков твърдяха, че баталията ще приключи за няколко дни (ВИДЕО)
Следваща статия Растящите лихви са „котва“, удържаща устрема на бюджетните илюзии

Търси

Последни коментари

  • Анджи за Христо Иванов: Вървим към избори и поредния ялов парламент
  • Анонимен за Контузия отказа Гришо на „Уимбълдън“
  • ПОЖАРНИКАР "БУДА“-ла ☭ за ПРЕДИ ВОТА НА НЕДОВЕРИЕ: Христо Гаджев разби опорките на Просто Киро – премиерът-пътник се хвана като удавник за сламка за парите от Брюксел, но пак излъга за…
  • ПОЖАРНИКАР "БУДА“-ла ☭ за Шокиращ разказ на Евгений Михайлов как Бойко Рашков го е разпитвал за танковата касета на Петър Младенов. Ех, демократи, развявате Рашков като знаме на морала…
  • Възмутен за Съдът в Ихтиман осъди бивш общински съветник от Костенец, гърмял с “ТТ” по местен пастир

Може да харесате и

Общество

В Италия бе обявена тревога за цунами след земетресението в Турция

февруари 6, 2023
Общество

Кристалина Георгиева: Все още ще имаме високи лихвени проценти, защото инфлацията не се е изпарила

февруари 6, 2023
Общество

Братът на изчезналия Емил Боев: Продължаваме издирването

февруари 6, 2023
Общество

Часове чакане: Опашка пред БНБ за сребърна монета с лика на Найден Геров

февруари 6, 2023

Основни категории

  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт

Други категории

  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
февруари 2023
П В С Ч П С Н
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  
« ян.    
БунтБунт
Последвай ни

© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg

  • Декларация за поверителност
  • Общи условия за ползване
  • Политика за бисквитките
  • Реклама
  • Свържете се с нас
Добре дошъл отново

Влез в своя профил

Забравена парола?