Музеят на авиацията е основан през 1991 г. и разказва за развитието и постиженията на българската авиация. Музеят е филиал на Националния военноисторически музей и е разположен в непосредствена близост до летище Пловдив.
Музеят на авиацията разполага с две богати експозиции – вътрешна и външна. Външната експозиция е разгърната на голяма площ и на нея са разположени множество летателни машини. Сред най-ценните експонати на музея е зелен военен хидроплан Арадо – 196 А-3 „Акула” – единственият запазен експонат в целия свят. Произведен е през 1938 г. в Германия и е доставен в България през 1943 г. Във външната част на музея посетителите могат да видят още спортни, транспортни, военни самолети, изтребители от различни поколения и др.
Вътрешната експозиция на музея разказва не само за историята на българската авиация, но и за успехите на България в областта на космонавтиката. Тук може да се види оригиналният спускаем космически апарат на първия български космонавт Георги Иванов (член на международния екипаж на космическия кораб „Союз 33”, изстрелян в орбита на 10 април 1979 г.). В музея се пази и оригиналният костюм и скафандърът на Георги Иванов. Спускаемият апарат е изложен заедно с оригиналния му парашут, който заема площ от 1000 кв. м и тежи 160 кг.
В експозицията, посветена на Космоса, са показани българските разработки на космическа техника и космически храни. Посетителите могат да видят как изглеждат в космически вариант боб по манастирски, таратор или мляко с мюсли.
В музея може да се види и т.нар. височинен костюм, предназначен за летене на голяма височина. С такъв костюм е бил облечен Юрий Гагарин по време на първия си полет в космоса през 1961 г.
Развитието на авиацията в България е проследено на специални табла със снимки и документи.
Една от най-интересните сбирки в Музея на авиацията е посветена на Асен Христов Йорданов. Това е създателят на първия самолет, построен в България. Макет на този самолет може да бъде видян в музея. Йорданов се оказва и единственият авантюрист, дръзнал да участва в конкурс в САЩ за околосветски полет, който така и не се осъществява заради липса на други участници. По-късно българинът се превръща в един от най-големите конструктори в областта на авиацията в света.
Една от атракциите на музея е възможността посетителите му да се снимат в кабината на автентичен учебно-боен самолет „Миг 15” от 50-те години на ХХ век.
Посетителите на музея могат да видят още съвременни реактивни двигатели, оръжия, бомби, снаряди, ракети с топлинно насочване, черна кутия на самолет и др.
Последни коментари