От 12 юли най-замърсяващите превозни средства няма да бъдат допускани в централната част на големите градове. Това ще се регулира чрез екостикери, които ще показват до каква степен автомобилът замърсява околната среда. Те ще бъдат поставяни всяка година.
Засега е сигурно, че стикер няма да получат превозни средства с тегло над три тона и произведени преди 2002 г. Редица граждани, както и Антикорупционната комисия са против тази мярка.
По казуса мнение изказват пред NOVA Диана Русинова – председател на Европейския център за транспортни политики и инж. Емил Панчев – председател на Съюза на българските автомобилисти.
Искат екостикерите за колите да отпаднат
По думите на Русинова има риск 70% от автомобилите да не могат да минат годишен технически преглед заради екостикерите. А самият преглед ще се оскъпи с между 3 и 5 лв.
„Думата екогрупа не се споменава в евродирективата, там се говори за категории. Ние подреждаме колите по години. Проблем е и качеството на горивата. Диапазонът на замерване е голям, затова стар автомобил може да мине по-лесно преглед от новия“, обясни тя. И допълни, че шофьорите у нас сменят дюзи на дизелови автомобили два пъти по-често, отколкото във всяка друга страна в Европа.
Според Панчев има 5 групи на екологичност на колата. В най-екологичната са електромобилите и хибридите.
„Столичната община не е обявила кога ще влезе в сила проверката за екостикери. Според мен няма да се случи до края на годината. Работата на пунктовете за технически прегледи ще се забави“, сподели той.
Автоспециалистът Румен Дунев показа устройството, което ще активира екогрупата върху стикерите. Всички уреди ще качват информацията онлайн и в този процес няма да има човешка намеса и възможност за манипулации.
Последни коментари