Използвайки този сайт, вие се съгласявате с Декларация за поверителност и Условия за ползване.
Приеми
БунтБунт
  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт
  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
  • News
Tърси
  • Начало
  • Реклама
  • Свържете се с нас
© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg
Прочетени: Възстановяването на българската патриаршия през 1235 година
Сподели
Съобщение Покажи повече
Последни новини
Следовател: Наркооранжерията в Сливенско е като подземен оазис с изкуствени слънца
март 28, 2023
Цената на черешите скача, вносът им подбива родното производство
март 28, 2023
Отново на избори: защо е важна избирателната активност
март 28, 2023
Демерджиев – на проверка в ГКПП „Малко Търново”
март 28, 2023
Кръгла маса, посветена на образованието в София
март 28, 2023
Aa
БунтБунт
Aa
Tърси
  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт
  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
Последвай ни
  • Начало
  • Реклама
  • Свържете се с нас
© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg
Бунт > Blog > История > Възстановяването на българската патриаршия през 1235 година
История

Възстановяването на българската патриаршия през 1235 година

bunt
bunt юли 3, 2019
Сподели
9 мин. прочетено
Сподели

През Средновековието религията играе ролята на спояващо звено в дадена държава, което гарантира единство и равенство на народа. Именно това е и една от основните причини за съдбоносното решение на княз Борис – Михаил да покръсти българите през 864 г. След този акт на българския владетел тогава, православната вяра се превръща в стожер на силата и скрепяването на българския народ, тя се превръща в крепител на духовността, книжнината и единството за България.

Православието е съхранявало и сплотявало българите през хиляди съдбоносни изпитания, затова и през онази епоха то е било най-важният компонент за могъществото на средновековната българска държава. За да има необходимия баланс, трябва да има независима държава и независима църква, поради факта, че църковната политика е била неразделно свързана и с държавната политика. Затова и дипломатическите усилия на княз Борис – Михаил при преговорите му с римската и цариградската Църква са насочени точно към решението на този въпрос.

Преговорите на цар Калоян с папа Инокентий III след освобождението от византийска власт също са съсредоточени към постигане на задачата за независима българска църква – от тези дела ясно личи как държавната власт се нуждае от силна и независима църква, за да се постига равновесието, необходимо за стабилно и устойчиво управление. Тази неразривна връзка между църковна и държавна власт онагледява правилото, че патриаршия може да съществува там, където има независима държава.

Официалната църковна независимост на България се постига през есента на 927 г., когато тя получава признание от цариградската патриаршия. Окончателното падане на България под византийска власт през 1018 г. донася принизяването на българския духовен водач от патриарх на архиепископ. Сложен е край на автокефалията на българската Църква. Този удар е нанесен от Византия точно върху духовността, за да може да се сломи всякакъв опит за съпротива за възстановяване на държавността.

След въстанието на Асеневци през 1185 г. и началото на Второто българско царство, наред с борбата за признание на царската корона, се водила и такава за самостоятелна българска Църква. Края на XII и началото на XIII век са белязани с вътрешни раздори във Византия. Рицарите от Четвъртия кръстоносен поход разгромяват ромейската империя и на практика тя престава да съществува. Възползвайки се от ситуацията и умело изигравайки скритите си оръжия, цар Калоян влиза във връзка с Римокатолическата църква, която да признае короната му. Това е постигнато след дълги и мъчителни преговори и дипломатически трикове от страна на българския владетел.

Това обаче не слага край на стремежа към възобновяване на самостоятелността на българската патриаршия. На сцената изгрява фигурата на цар Иван Асен II. Той поема на плещите си товара да възроди отнетата църковна независимост близо 200 години по-рано. Дипломатическите му способности, гъвкавият и предвидлив характер на неговото управление постигат желаната цел. Всичко започва още 5 години преди възстановяването на българската независима патриаршия – през март 1230 г. и победата на Иван Асен II в битката при Клокотница. Чрез тази победа завинаги се осуетяват въжделенията на византийците да покровителстват православното християнско население и да възстановят Византийската империя.

След победата над епирския владетел Теодор Комнин, българският цар се стреми да подържа добри отношения с Никейската империя (едната от 3-те части, на които е разделена разпадналата се Източна Римска империя). Той успява да постигне и споразумения по църковния въпрос.

От едно писмо от 1233 г. на анкирският митрополит Христофор до цар Иван Асен II четем следното:

„Ако си готов да изпратиш на Изток (в Никея) онзи, който трябва да бъде ръкоположен и оттам той да получи ръкоположението, благодарност към Бога и към благочестивото разположение на твоята власт. Ако ли пък възникнат някакви светски препятствия и пречат на подобно начинание, нека твоята власт избере когото желае и архиереите, подчинени на престола на търновската църква, чрез гласоподаване го потвърдят. Избраният по този начин нека бъде изпратен при мене, за да получи от нас ръкоположение както подобава и според каноните, като от патриаршеска и божия ръка, и да бъде ръкоположен канонически и безукоризнено“…

Виждаме, че никейската патриаршия дава пълна свобода на България да избере свой патриарх, което говори за дипломатическия и политически успех на българския цар по този жизнено важен въпрос за бъдещето на страната. Все пак си проличава и фактът, че никейските духовни първенци запазват правото си на „одобрение“ за българския избраник, но няма и как иначе – постигането на решения на най-високо политическо ниво изисква и взаимни компромиси.

Дипломацията отново влиза в ход. Отправено е официално искане до никейския император Йоан III Ватаци, който се застъпва за българите пред цариградския патриарх. От своя страна цариградския патриарх отговаря, че не може да реши еднолично казуса на българите и трябва да се допита до другите патриарси на източните църкви. Това допитване е било чиста формалност, тъй като е повече от ясно за силата на влиянието на цариградския патриарх през онази епоха, но въпреки това, това действие би постигнало още по-голяма законност на желанието на българите за независима патриаршия.

И така, йерусалимският, антиохийският и александрийският патриарси дали своето съгласие. Официалното обявяване на независимата българска патриаршия става на свикания в Лампсак църковен събор на българското и гръцкото духовенство през 1235 г. На събора за български патриарх бил провъзгласен „преждеосвещения“ архиепископ Йоаким. От изворите четем:

„Когато гръцкият цар получи това заедно с патриарха, той събра от цялото си царство митрополитите, архиепископите, епископите, всечестните иноци, архимандритите и игумените, както стори това и христолюбивият цар на българите Иван Асен, като събра от цялото си царство митрополитите, архиепископите и всечестните монаси от Света гора“…

За съжаление българските исторически извори за връчването на документа, удостоверяващ независимостта на българската патриаршия са унищожени най-вероятно при османското нашествие в Търново. Най-достоверни се смятат гръцките извори от византийския историк Георги Акрополит, който пише, че „предстоятелят на търновската църква, до това време само формално подчинен на цариградския патриарх, бил удостоен на събора с „автономност“ и получил патриаршеско достойнство“.

Възстановената през 1235 г. българска патриаршия оставя трайни дири в историята ни. Няма как да не се отбележи ролята на православната вяра в поддържането на несломимия и борбен български дух, който е останал в сърцата на народа ни през многовековните изпитания на съдбата. За да бъде здрава спойката между народ, държава и църква, освен взаимно уважение и сигурност един към друг, тези три компонента трябва да имат свободата да изразяват себе си чрез действията си за общото благо на родината, не обаче чрез преследване на лични интереси, а чрез готовност да се пожертва най-святото в името на това България да блести като идеално шлифован диамант.

Точно тази цел постига Иван Асен II през 1235 г. и въздига както духовната сила, така и националния идеал за силна държава, подпомагана от силна и независима църква. Неслучайно при падането на България под османско робство, първото нещо, което се заличава е българската духовност и патриаршията е премахната, като е предадена на подчинение на гръцката църква. Именно защото до този момент България е просъществувала заради силната връзка между държавата, народа и църквата…

/източник: bulgarianhistory.org/

Може да харесате и

Блясъкът на златото на Българската империя

Кой и защо унищожи гроба на Васил Левски

Стефан Стамболов извикан на дуел

Спасяването на българските евреи – историческата истина

Най-жестокият диктатор умира в бедност и мръсотия

bunt юли 3, 2019
Споделете тази статия
Facebook TwitterЕ-мейл Печат
Сподели
Какво мислиш?
Любов0
Щастлив0
Сънлив0
Тъжен0
Ядосан0
Предишна статия Битката при Черномен – краят на мечтите и началото на новия ред
Следваща статия Янислав Герчев ще участва на силен турнир в Канада

Търси

Последни коментари

  • Анджи за Христо Иванов: Вървим към избори и поредния ялов парламент
  • Анонимен за Контузия отказа Гришо на „Уимбълдън“
  • ПОЖАРНИКАР "БУДА“-ла ☭ за ПРЕДИ ВОТА НА НЕДОВЕРИЕ: Христо Гаджев разби опорките на Просто Киро – премиерът-пътник се хвана като удавник за сламка за парите от Брюксел, но пак излъга за…
  • ПОЖАРНИКАР "БУДА“-ла ☭ за Шокиращ разказ на Евгений Михайлов как Бойко Рашков го е разпитвал за танковата касета на Петър Младенов. Ех, демократи, развявате Рашков като знаме на морала…
  • Възмутен за Съдът в Ихтиман осъди бивш общински съветник от Костенец, гърмял с “ТТ” по местен пастир

Може да харесате и

История

Блясъкът на златото на Българската империя

март 26, 2023
История

Кой и защо унищожи гроба на Васил Левски

март 16, 2023
История

Стефан Стамболов извикан на дуел

март 12, 2023
История

Спасяването на българските евреи – историческата истина

март 11, 2023

Основни категории

  • Горещо
  • Политика
  • Крими
  • Общество
  • Спорт

Други категории

  • Здраве
  • Култура
  • История
  • Избор на редактора
  • Хороскоп
март 2023
П В С Ч П С Н
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« фев.    
БунтБунт
Последвай ни

© 2022 Всички права са запазени www.bunt.bg

  • Декларация за поверителност
  • Общи условия за ползване
  • Политика за бисквитките
  • Реклама
  • Свържете се с нас
Добре дошъл отново

Влез в своя профил

Забравена парола?