Още няма признаци за надуващ се балон на пазара на недвижими имоти в София, въпреки растящите цени. Това бе един от изводите на бизнес дискусията „По-достъпни жилища в София“, организирана от сайта imoti.net.
Балон в цените на имотите имаше през 2006-2008 г., посочи имотният анализатор Антон Андонов. Сега цените растат на база повишените доходи на населението с 35% спрямо 2015 г. и отпусканите ипотечни кредити, които са най-много в София – средно между 10 и 13 000 на тримесечие, мотивира се той.
„Ако причината, поради която цената (на апартаментите) е висока днес, е само защото инвеститорите вярват, че продажната цена ще бъде по-висока утре, а фундаменталните фактори изглежда не оправдават такава цена, то тогава съществува балон“, цитира дефиницията на Джоузеф Стиглиц Андонов.
Зам.-кмет на София: Градът се разраства към „Кръстова вада“ и „Манастирски ливади“
Зам.-кметът на София по строителството инж. Ангел Джоргов призна, че градът продължава да се разраства само на юг – в кв. „Кръстова вада“ и кв. „Манастирски ливади“. Там улиците на са отчуждени от общината и минават през частни имоти. От няколко години Столичната община принуждава предприемачите сами да изграждат инфраструктурата, за да получат разрешение за строеж.
Това положение реално повишава цените на новите жилища, защото на свой ред предприемачите калкулират вложените средства за изграждането й в цената на жилището. Дали и по тази причина цените на съществуващите жилища изпреварват по ръст тези на новото строителство. Индексът на първите спрямо 2015 г. е достигнал 166.26, докато на новите е пораснал до 156.72.
Възприетият модел от общината строителите на жилищни сгради да строят за своя сметка инфраструктурата наоколо накрая е в ущърб на купувача. Така той плаща два пъти за нея – веднъж с купуването на апартамента, защото инвеститорът си калкулира в цената му допълнителния разход, и втори път през местните данъци на общината. Така уредената безплатно за общината инфраструктура – улици, ВиК и др. не е добра, защото се строи „на парче“ от всеки отделен инвеститор.
Предприемач: Защо в София общината не изгражда инфраструктурата
Спирането на този модел може да направи по-достъпни жилищата за купуване, отбеляза инж. Георги Шопов от Националната асоциация на строителните предприемачи. „Аз строя в Индонезия и там първо общината изгражда инфраструктурата. Строя и в Сърбия, където освен такса разрешително за строеж се плаща и такса „комунале“. С нея общината строи ВиК, улиците и т.н. Дори в Африка никъде предприемачите не изграждат инфраструктурата, както е в София. Защо Столичната община не го прави, след като пари има“, запита той.
Арх. Иван Шишков: Предлагах на Фандъкова, каза „Добре, ще мислим“
Решението е просто – общината да тегли кредит за инфраструктура в кварталите с предстоящо строителство и тогава при ясен регламент жилищата ще бъдат по-достъпни като цени, защото ще бъдат по-ясни и за инвеститора, предложи арх.Иван Шишков, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството.
„Така купувачът няма да плаща два пъти за инфраструктурата и жилищата ще станат по-достъпни. Самата община, ако беше теглила кредит и изградила инфраструктурата на новите квартали като „Кръстова вада“ и „Манастирски ливади“ щеше двойно да си върне парите, защото щеше да създаде още по-търсена среда за строителството“, заяви той. От години той предлагал това решение на Столичната община в качеството си на главен архитект на район „Триадица“.
„На Фандъкова и на всички, които могат да вземат това решение, съм го обяснил. Отговаряха ми „Добре, ще мислим“ и толкова“, разказа той. Все пак общината да потърси среща с предприемачите и заедно да намерят решение за инфраструктурата, препоръча Шишков.
Районен кмет: Само 24-часова зелена зона може да реши проблема с паркирането
В задачата жилищата в София да станат по-достъпни се включва и решаването на проблема с паркирането в жилищите кмартали. Районният кмет на „Слатина“ Георги Илиев отбеляза, че търси места за изграждане на многоетажни паркинги, първият ще е до пазар „Ситняково“. Разширяването на платената зона с действащото сега работно време – до 19.30 ч., не решава въпроса с нощното паркиране на колите. Той предложи зелената зона да стане 24-часова, но призна, че идеята трябва да се обмисли.
Dnevnik.bg
Последни коментари